Fototentoonstelling 'Boeken met een hoek af'

Campagnebeeld 'Boeken met een hoek af'

De fototentoonstelling ‘Boeken met een hoek af’ laat het brede publiek kennismaken met de verschillende soorten schadebeelden die boeken kunnen hebben.

Opzet

De reizende tentoonstelling bestaat uit zesentwintig verrassende foto's die tonen hoe boeken kunnen lijden én waarin we tips geven aan boekenliefhebber om hun eigen boeken goed te bewaren. De tentoonstelling is op wisselende locaties gratis te bezoeken.

‘Boeken met een hoek af’ werd samengesteld op basis van de Schadeatlas bibliotheken, een publicatie van de Vlaamse Erfgoedbibliotheken kennis te verspreiden over collectiezorg van bibliothecair erfgoed.

'Boeken met een hoek af' in bibliotheek Scharperoord in Knokke-Heist

Inhoud

Onze bibliotheken bewaren fascinerende bronnen. Ze stellen iedereen in staat om kennis te vergaren over ons verleden, of om plezier te beleven aan verhalen uit vervlogen tijden. Het is een hele uitdaging om al die oude geschriften en historische documenten te behouden voor toekomstige generaties. Deze waardevolle erfstukken zijn kwetsbaar en zelfs recente publicaties blijven niet vanzelf in goede staat en raadpleegbaar. Achter de schermen zijn erfgoedwerkers druk in de weer met het beschermen, stofvrij maken, herstellen en zuurvrij verpakken van talrijke handschriften, boeken en periodieken.

‘Boeken met een hoek af’ zet dit essentiële aspect van de zorg voor bibliothecair erfgoed in de verf. Het brede publiek maakt kennis met vormen van schade aan materialen waar bibliotheekmedewerkers mee te maken krijgen. Brand, verzuring, stof, scheuren en zelfs schimmel vormen allen een bedreiging voor ons collectief geheugen.

Naast enkele zeer ernstige gevallen, zoals verzuring of inktvraat, tonen we ook meer herkenbare kwalen, zoals een kapotte boekband. Deze lichte kwalen zal de bezoeker misschien herkennen uit zijn eigen boekenkast. Zo kunnen bijvoorbeeld stof, vocht of temperatuurwisselingen het begin vormen van onomkeerbare schade. We geven daarom ook tips mee om zorg te dragen voor de eigen bibliotheek. Voorkomen is immers beter dan genezen!

Reserveer nu

Voor bibliotheken, archieven, cultuurcentra en andere instellingen of organisaties die interesse hebben om deze tentoonstelling te programmeren is er een uitgebereide informatiebrochure. Wie ‘Boeken met een hoek af’ wil reserveren of meer informatie wenst kan contact opnemen met de Vlaamse Erfgoedbibliotheken via officemanager@vlaamse-erfgoedbibliotheken.be of 03/202 87 80.

Plaats Periode
Provinciale Bibliotheek Limburg 23 april tot 20 mei 2017