Tentoonstelling 'Boekengeluk. Vijftig topstukken in zomertentoonstelling'

Het Nieuwenhuiskastje

Museum Meermanno in Den Haag toont deze zomer en najaar zijn vijftig topstukken. Nooit eerder werden al deze topstukken samen geëxposeerd. De boeken bevinden zich immers veelal in het depot en worden uitsluitend ter gelegenheid van tijdelijke tentoonstellingen (vaak ook in het buitenland) tevoorschijn gehaald. Tegelijk wordt de nieuwe website van het museum gepresenteerd, waarvan deze vijftig objecten één van de highlights vormen.

Onder de topstukken bevinden zich bijzondere middeleeuwse handschriften zoals de Rijmbijbel van Jacob van Maerlant en het Getijdenboek van Catharina van Cleef, maar ook archiefstukken, zoals de proeven voor letterontwerpen van Jan van Krimpen.

Boekenkasten en bijzondere drukken

Uit de bijzondere boekenkasten van het museum, zoals het zgn. Kelmscottkastje met alle uitgaven van de pers van William Morris, het Nieuwenhuiskastje en het Elzevierkastje worden de mooiste uitgaven uitgestald. Tevens zijn twee delen te zien uit de vermaarde Atlas van Blaeu, waarvan Meermanno een met de hand ingekleurd exemplaar bewaart.

Nieuwe context

De tentoonstelling ‘Boekengeluk’ stelt de bezoeker bovendien in de gelegenheid deze vijftig topstukken in een geheel nieuwe context te bekijken. Zo zijn de Griekse en Romeinse oudheden doorgaans in hun 19de-eeuwse setting op de eerste verdieping te zien, maar worden ze bij deze gelegenheid als unica in de schijnwerpers gezet.

Daarnaast is er ruim aandacht voor de stichter van het museum, de Baron van Westreenen, het monumentale museumpand en de tuinen.

26-06-2010 - 26-10-2010

Bezoekersinformatie vindt u op de website van het museum.

Den Haag (Nederland)

Dinsdag tot en met zondag
12:00 - 17:00 uur
Op feestdagen gesloten