Tentoonstelling 'Schatten uit de bibliotheek van Mariemont'

Schat uit de bibliotheek van Mariemont

Van 26 juni tot 3 oktober 2010 stelt het Koninklijk Museum van Mariemont de schatten van haar 'kostbare reserve' tentoon. Opmerkelijke originele edities van alle tijdperken, van incunabels tot boeken over moderne kunstenaars, staan er zij aan zij naast atlassen en zeldzame werken over botanica. Typografische producties die uit de meest vooraanstaande drukpersen komen, illustreren de savoir-faire van de grote drukkers (Alde Manuce, Plantin, Elzevier…).

Het plezier van de lectuur kan men echter niet loskoppelen van de picturale contemplatie. De afbeelding, in de vorm van een zegel of een illustratie, neemt een vooraanstaande plaats in de bibliotheek van Raoul Warocqué in. Gegraveerd op hout, koper of steen, samenhorend met de tekst of er zich dapper van losmakend, zullen de werken van Moreau, Goya, Rops of Mucha worden tentoongesteld.

26-06-2010 - 03-10-2010
  • 27-08-2010