Tentoonstelling 'Bijbel van Anjou - Napels 1340 - een koninklijk handschrift ontsluierd'

Tentoonstellingsruimte Bijbel van Anjou

Bijbel van Anjou - Napels 1340 - een koninklijk handschrift ontsluierd toont de sublieme miniaturen van een zo goed als onbekend pronkhandschrift dat in de waanzinnige veertiende eeuw aan het tumultueuze Koninklijk Hof van Napels tot stand kwam. Macht, intriges, goud, een paar schimmige figuranten en enkele uitzonderlijke kunstenaars vormen een explosieve mix.

De veertiende-eeuwse Bijbel van Anjou of Bible Angevine, is ontstaan aan het hof van Robert I van Anjou, koning van Napels. Na enkele omzwervingen in koninklijke kringen, komt het boek in 1509 op Brabantse bodem terecht. Gedurende 500 jaar geraakt het unieke manuscript in de vergetelheid. Tot 2008. Op 10 maart wordt de bijbel erkend als Topstuk van de Vlaamse Gemeenschap. Dat jaar start een grootscheeps project rond de studie, de conservatie en ontsluiting van het boek.

Bijbel van Anjou - Napels 1340 - een koninklijk handschrift ontsluierd bevat meer dan honderd sublieme miniaturen die voor de allereerste keer, en meteen ook voor het laatst, aan het grote publiek getoond worden. De kostbare perkamenten folio’s van de Bijbel zijn voorzichtig losgemaakt. Het is een unieke kans om ze 'in het echt' te bewonderen. Na de tentoonstelling wordt het fragiele juweel onherroepelijk terug ingebonden en verdwijnt het opnieuw in de kluis van de Maurits Sabbebibliotheek, Faculteit Godgeleerdheid (K.U.Leuven). Vanaf dan is de bijbel alleen nog online raadpleegbaar.

17-09-2010 - 05-12-2010

M Leuven
Vanderkelenstraat 28
B-3000 Leuven

Open van dinsdag tot zondag van 11 tot 18 uur.
Donderdag van 11 tot 22 uur.
Groepen uit het onderwijs die gereserveerd hebben, zijn welkom vanaf 9.00 u.
Gesloten op maandagen en op 1 november.

Prijs

€ 10: Bijbel van Anjou + Robert Devriendt + Mayombe (vanaf 8 oktober 2010) + Abdij van Park
€  9: Bijbel van Anjou + Robert Devriendt + Mayombe (vanaf 8 oktober 2010)
€  7: kortinghouder
€  5: groepen met gids (min. 15 personen, max.25 personen)
€  3: 13 tot 18 jaar
€ 22: families (max. 2 volwassenen + max. 3 bezoekers tussen 13 en 18 jaar)
Gratis: kinderen onder de 13 jaar begeleid door een volwassene

Er zijn groepskortingen en een B-Dagtrip van de NMBS. Zie de website van de tentoontstelling voor details.

• Agendabericht
  • 12-07-2010