Tentoonstelling ‘Geschiedenis in beeld: Atlas Van Druijnen’

Kastje met de Atlas Van Druijnen | collectie Museum Het Valkhof

In Museum Het Valkhof te Nijmegen is een bijzondere tentoonstelling te zien over een collectie die in meer dan 3000 prenten de geschiedenis van Nederland vertelt. De prenten zijn bijeengebracht door de Nijmeegse wijnhandelaar Jan Willem van Druijnen (1790-1854) en zijn zoon Gerrit (1825-1876). Beide collectioneurs volgden in hun verzameling de Vaderlandsche historie van Jan Wagenaar, die in de 18e eeuw de geschiedenis van Nederland vanaf de Germanen tot in zijn eigen tijd beschreef. Een mooie selectie van deze prenten is nu te bezichtigen in de tentoonstelling Geschiedenis in beeld, Atlas Van Druijnen.

Geschiedenis van Nederland

Vader en zoon Van Druijnen hebben afbeeldingen gezocht bij de opvallendste momenten in dit meer dan twintig delen tellende werk. En vervolgens hebben ze de geschiedenis doorgetrokken tot in hun eigen tijd. De gekozen prenten geven een mooi beeld van de brede verzameling van Van Druijnen. We volgen met hen de geschiedenis van Nederland: de eerste prent geeft een beeld van het leven bij de Bataven en via onder meer een lansdrager van Hendrick Goltzius (1558-1617) en een vuurwerkprent van Romeyn de Hooghe (1645-1708) komen we uit bij een pamflet over de heldendood van Jan van Speijk in 1831.

Kroniek over Nijmegen

Vader en zoon Van Druijnen zijn niet alleen verzamelaar van prenten, maar ook van wetenswaardigheden over het leven in Nijmegen. Jan Willem van Druijnen start in 1819 met het optekenen van de bijzondere gebeurtenissen in zijn stad. Hij staat hiermee in een traditie, die in de 16e eeuw is gestart door vader en zoon Johannes Smetius. Wanneer Jan Willem in 1854 overlijdt, neemt zoon Gerrit het bijhouden van de kroniek over en zet dit voort tot in 1859. Het handschrift van deze kroniek wordt bewaard in het Regionaal Archief Nijmegen en is nu ook in de tentoonstelling van Museum Het Valkhof te zien.

18-11-2011 - 29-01-2012

Museum Het Valkhof
Kelfkensbos 59
Nijmegen