Tentoonstelling 'De Toren van het Boek'

Boekentoren Gent

Van 26 januari tot 8 maart 2012 loopt in de Universiteitsbibliotheek van Gent de tentoonstelling 'De Toren van het Boek' van Lore Rabaut en Frank Depoorter.

Een bibliotheek is een ontmoetingsplaats van de meest uiteenlopende werelden. Ze is niet alleen een publieke ruimte, maar schept ook een individuele wereld van waaruit een lezer zich kan onderdompelen in de werelden die in elk boek apart geschapen worden. In deze Vlaamse erfgoedbibliotheek klinkt bovendien de manifeste stem uit het verleden luid mee.

Het is vanuit die ervaring dat de Gentse kunstenaars Lore Rabaut en Frank Depoorter in de Boekentoren aan de Gentse Rozier het eerste van een zesdelig werk tentoonstellen, onder de naam De Toren van het Boek. Later dit jaar volgt het tweede deel van het zesluik, en een tentoonstelling in de prachtige Nottebohmzaal van de Antwerpse Consciencebibliotheek.

Het kunstwerk verbeeldt een boek, maar dan gezien vanuit de fysieke en mentale ruimte die de bibliotheek en haar boeken oproepen. 'We werken onder meer met perkament,' vertelt Frank Depoorter. 'Perkament is een bijzonder kostbaar materiaal dat al geleefd heeft; het is een huid die de sporen van zijn verleden letterlijk in zich draagt.'

Elk boek roept een eigen wereld op, en wil een bepaalde identiteit vatten, en een bibliotheek is de poort tot die meest uiteenlopende ervaringen. Het besef dat al die werelden nooit allemaal ontsloten kunnen worden, roept een gevoel van oneindigheid en onbereikbaarheid op. De Toren van Babel is nooit veraf. Zowel die mentale, mystieke ervaring als de fysieke gewaarwording van door het bibliotheekgebouw te wandelen en het te 'lezen' als een boek, komt in de tentoonstelling aan bod.

De Toren van het Boek lijkt een archeologische site in miniatuurvorm te verbeelden. Niet toevallig, legt Lore Rabaut uit. 'Een miniatuur verwijst niet alleen naar middeleeuwse boeken, het schetst ook een volledig wereldbeeld. En in een erfgoedbibliotheek als de Boekentoren worden die werelden opgegraven en blootgelegd. De huidige renovatie van het gebouw van Henri Van de Velde, waarbij de boeken ook onder de grond worden opgeslagen, maakt die archeologische dimensie nog tastbaarder.'

26-01-2012 - 08-03-2012

Boekentoren
Rozier 9