Vorming 'Het Cometamodel: het maken van beschrijvingen op (deel)collectieniveau' [Traject 'Duurzaam Digitaal Beheren' | Module 1]

Logo Cometa

Hoe beschrijf je een collectie? Vaak wordt gewoon een inventaris gemaakt van alle stukken in de collectie. Maar dat is niet altijd onmiddellijk haalbaar en zelfs niet altijd voldoende. Individuele stukken beschrijven kost veel tijd. En in een catalogus zie je door de collectiestukken vaak de collecties niet meer. Hoe zorg je voor een goed globaal overzicht van wat er in huis is?

Je kunt die problemen ondervangen door beschrijvingen te maken op het niveau van de (deel)collecties. Zulke collectiebeschrijvingen bieden informatie over een collectie als geheel, in plaats van over afzonderlijke items. Ze bevatten een korte omschrijving van de deelcollectie, de materiaaltypes die ze bevatten, trefwoorden over de inhoud, notities over de herkomst, het collectiebeleid, de bewaarplaats en allerhande andere informatie die nuttig kan zijn voor gebruikers of beheerders.

Cometa is een praktisch model dat voor en door Vlaamse cultureel-erfgoedinstellingen werd ontwikkeld om iedereen die (deel)collectiebeschrijvingen wil maken, snel op weg te helpen. Cometa kan worden gebruikt door alle soorten erfgoedorganisaties en door zowel professionals als amateurs. Zo hoeft niemand het wiel opnieuw uit te vinden én werken we allemaal op (ongeveer) dezelfde manier. Cometa is bovendien een flexibel model, dat aan de ene kant uitgaat van een vaste set basisgegevens en anderzijds kan worden uitgebreid om aan de eigen behoeftes te voldoen.

Leerdoelen

• U begrijpt de meerwaarde van het registreren op collectieniveau en het gebruik van een gezamenlijk model binnen de Vlaamse cultureel-erfgoedsector.
  • U weet hoe het Cometa-model is opgebouwd, hoe u het op een goede manier kunt uitbreiden en hoe het zich verhoudt tot andere (internationale) standaarden.
  • U weet hoe u gegevens over (deel)collecties kunt verzamelen, verwerken en ter beschikking stellen.
  • U bent op de hoogte van bestaande registers van collectiebeschrijvingen in Vlaanderen en heeft kennis gemaakt met enkele praktijkvoorbeelden waarbij Cometa wordt gebruikt.

Doelgroep

Erfgoedprofessionals en -amateurs die deelcollecties willen beschrijven binnen hun eigen organisatie (erfgoedbibliotheek, archief, museum, heemkundige kring ...) of collecties willen inventariseren in een breder verband (erfgoedconvenant, thematisch netwerk, subsector, regio ...).

Docent

David Coppoolse, stafmedewerker ontsluiting en digitalisering bij de Vlaamse Erfgoedbibliotheek en medepromotor van Cometa.

Modulair vormingstraject 'Duurzaam Digitaal Beheren'

Deze vorming maakt deel uit van het Modulair vormingstraject Duurzaam Digitaal Beheren. Met het organiseren van dit vormingtraject proberen FARO en PACKED vorm te geven aan het realiseren van de doelstellingen van het Platform Digitale Duurzaamheid.

Aanvullende informatie

De presentatie van deze vorming is beschikbaar als PDF en in Powerpoint-formaat:

04-04-2013 - 11-04-2013

Deze module wordt in elk van de Vlaamse provincies georganiseerd:

• Donderdag 4 april 2013, 13.00 - 15.00 uur, CC Belgica, Dendermonde
  • Vrijdag 5 april 2013, 9.30 - 12.00 uur, KADOC, Leuven
  • Maandag 8 april 2013, 9.30 - 12.00 uur, Erfgoedhuis, Kortrijk
  • Dinsdag 9 april 2013, 13.00 - 15.00 uur, Stadsarchief, Hasselt
  • Donderdag 11 april 2013, 9.30 - 12.00 uur, Lamot, Mechelen
Inschrijven

Tijdig inschrijven is gewenst. Het maximum aantal deelnemers is 15. Een cursussessie zal niet doorgaan bij minder dan 10 deelnemers. Inschrijven voor een sessie doet u via de links hierboven.

• Agendabericht
  • 07-03-2013