Lezing 'Fakes, lies and forgeries in the world of the book.'

Op 19 januari 2016 om 20 uur houdt de Amerikaanse professor Earle Havens een Engelstalige lezing in de Cultuurbibliotheek (Brugge) over tweeduizend jaar boekvervalsing.

Earle Havens

Earle Havens is een internationaal gerenommeerd boekhistoricus en is sinds oktober 2015 verbonden aan de John Hopkins University in Baltimore (VS). Naast onderzoeker en docent is hij ook bibliothecaris van de erfgoedcollecties van de Sheridan Libraries.

Als boekhistoricus gaat zijn belangstelling uit naar de boekgeschiedenis vanaf de late middeleeuwen tot de 18de eeuw, met een bijzondere voorkeur voor de renaissance. Hij doet onderzoek naar dissidente drukkers, het smokkelen van verboden boeken en het circuleren van handschriften in de katholieke onderwereld in Engeland ten tijde van koningin Elizabeth I.

Tweeduizend jaar boekvervalsing

In Brugge zal Havens het hebben over vervalsingen in de wereld van het boek. Vanaf de vroege oudheid hebben auteurs, drukkers en uitgevers het steeds aangedurfd om valse boeken te verspreiden of verhalen over onbestaande boeken te verzinnen. Typische voorbeelden zijn onder meer de postume Jezusbrief, ooggetuigenverslagen van de Val van Troje en geannoteerde boeken uit de bibliotheek van William Shakespeare.

19-01-2016
Praktisch

Dinsdag 19 januari 2016 om 20u in de Cultuurbibliotheek (Sint-Lodewijkscollege), Magdalenastraat 30, 8200 Brugge

Opgelet: Engelstalige lezing

Inkom: € 5 (€ 3 voor Vrienden van de Biekorf | leraars Sint-Lodewijkscollege | leden Cultuurbibliotheek Stock-Laureyns)

Nadien krijgt u een drankje aangeboden.

Inschrijven ludo.vandamme@brugge.be (vóór 18 januari 2016).

• Agendabericht
  • 05-01-2016
  • David Coppoolse (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)