Congres 'The Golden Compasses: A Milestone in Book History'

drukkersmerk 'de gulden passer' van Christoffel Plantijn

50 jaar geleden verscheen 'The Golden Compasses', de belangrijke studie van Léon Voet over de Plantijnse drukkerij. Voet was toen conservator van het Museum Plantin-Moretus. In het eerste volume (1969) beschrijft hij de familie en hun sociale context. Een analyse van het beheer van dit internationale bedrijf, opgericht in 1555 en voortgezet tot in de 19de eeuw, komt aan bod in het tweede volume (1972).

Het doel van dit congres is om na te denken over de impact van Voets meesterwerk en de 50 jaar onderzoek die er sindsdien gebeurd zijn over de Officina Plantiniana. We identificeren samen met internationale experten uit verschillende landen - waarmee de Antwerpse uitgever nauwe banden had - productieve onderzoeksvragen die bij Voet, geheel of gedeeltelijk, niet aan bod kwamen.

Meer informatie, o.a. het volledige programma en het inschrijvingsformulier, vindt u op de congreswebsite.

Programma
  • Op donderdagavond 12 december 2019 is er een Miraeuslezing gepland in het Museum Plantin-Moretus om 19u. Hierin bespreekt Mark McConnell (Washington, DC) de strategieën die Plantijn gebruikte om zijn publicaties te financieren in de jaren 1560.
  • Het congres zelf vindt plaats op vrijdag 13 december in de Universiteit Antwerpen.
  • Zaterdag 14 december kunnen congresdeelnemers zich gratis aanmelden voor één of meerdere sociale activiteiten in het Museum Plantin-Moretus.

12-12-2019 - 14-12-2019
  • Agendabericht
  • 18-10-2019
  • Susanna De Schepper (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)