Nederlandse culturele instellingen richten Culturele Coalitie Digitale Duurzaamheid op

Deelnemers aan de oprichtingsbijeenkomst van de CCDD

Op 1 oktober 2010 heeft een brede groep van Nederlandse culturele instellingen de Culturele Coalitie Digitale Duurzaamheid (CCDD) opgericht. In de sector cultuur worden steeds meer digitale objecten geproduceerd en gearchiveerd. Denk aan digitale kunst, gedigitaliseerde schilderijen en prenten, culturele websites en omvangrijke databases met digitale informatie over erfgoedcollecties. De CCDD zorgt ervoor dat de culturele instellingen beter gaan samenwerken om deze informatie op de lange termijn beschikbaar te houden.

Door de snelle groei en het vluchtige karakter van digitale informatie wordt digitale duurzaamheid als een van de nieuwe grote uitdagingen van onze tijd gezien. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat belangrijke informatie ook in de toekomst vindbaar en toegankelijk is? In 2008 werd in Nederland de Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid (NCDD) opgericht om op nationaal niveau het beheer en behoud van digitale informatie in de publieke sector te coördineren. De CCDD zal nauw met deze Nationale Coalitie gaan samenwerken om bewaarstrategieën voor digitale culturele data uit te werken.

Dit is om diverse redenen belangrijk. De meeste erfgoedinstellingen investeren inmiddels fors in de digitalisering van hun collecties. Het investeren in kennis over digitale duurzaamheid borgt deze investeringen. Digitale reproducties zorgen ervoor dat kwetsbare originelen niet vaak uit het magazijn hoeven te komen. De bescherming van de digitale bestanden betekent dus direct bescherming van ons erfgoed. Tenslotte groeit de omvang van 'digitaal geboren' erfgoed snel. Als er geen maatregelen genomen worden, kan veel erfgoed dat zo typerend is voor ons tijdvak met de snelle opkomst van ICT verloren gaan.

De CCDD is een netwerkverband van Nederlandse professionele culturele instellingen. Tien instellingen vormen een kerngroep. Als voorzitter treedt op Sandra den Hamer, directeur van EYE Film Instituut Nederland. Het secretariaat is belegd bij Stichting DEN, het kenniscentrum voor digitaal erfgoed. De overige leden van de kerngroep zijn Erfgoed Nederland, het Nederlands Architectuur Instituut, het Nederlands Instituut voor Mediakunst, de Nederlandse Museumvereniging/SIMIN, de Stichting Volkenkundige Musea in Nederland, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, het Rijksmuseum Amsterdam en Virtueel Platform. Deze kerngroep zal de activiteiten van de CCDD coördineren. Iedere culturele instelling kan zich aanmelden als deelnemer. De CCDD heeft een LinkedIn-groep aangemaakt om kennisuitwisseling en discussies te stimuleren.

Meer informatie over de CCDD: contacteer Annelies van Nispen, annelies.vannispen@den.nl, tel. +31 (0)70 314 07 63.

• 12-10-2010