Nederlandse organisaties onderzoeken online publieksparticipatie in de culturele sector

Gebruikersicoon

Woorden als interactie, participatie, netwerken en sharing worden tegenwoordig vaak gebruikt. Publieksparticipatie lijkt bijna een toverwoord voor de culturele sector. Participatie wordt op verschillende manieren aangeboden, van actief tot passief:

• toevoegen van eigen content (creatie);
  • remixen van aangeboden content;
  • labellen (taggen) van bestaande content;
  • het maken van selecties (tentoonstellingen of tours) uit bestaande content;
  • en het uitwisselen van al deze content (sharing en netwerken).

Daarnaast wordt steeds vaker een connectie gezocht met de wereld buiten het internet, waarbij verrassings-, game-elementen en het 'niet-dagelijkse' dienen als uitgangspunt.

Maar wat betekent publieksparticipatie? Wat is er mogelijk? En wat wil het publiek eigenlijk? Uit onderzoek blijkt slechts een paar procent van de online bezoekers werkelijk te participeren, de meeste mensen gebruiken internet op een passieve manier. In hoeverre is participatie uitgeput?

Om dit te onderzoeken organiseerden Digitaal Erfgoed Nederland (DEN), NIMK, Virtueel Platform en V2_ op 1 november een besloten bijeenkomst over online publieksparticipatie in de culturele sector. Voor de ontmoeting werden inhoudelijke en technische experts uitgenodigd, zodat participatie vanuit verschillende kanten belicht kon worden. Hoe beïnvloed techniek inhoud en vice versa.

De focus tijdens de bijeenkomst lag op culturele (erfgoed) instellingen, maar de grenzen van de online participatie werden ook verkend. DEN kijkt met tevredenheid terug op de samenkomst. Het was zeer interessant om vanuit diverse invalshoeken naar bovenstaande vragen te kijken en tegelijkertijd de verschillende kennisvelden dichter bij elkaar te brengen.

Van de bijeenkomst wordt een uitgebreid verslag gemaakt, dat begin 2011 gepubliceerd zal worden. Ondertussen vindt u online al meer informatie en de presentaties die werden gegeven tijdens de bijeenkomst.

• 18-11-2010