Koninklijke Bibliotheek Den Haag geeft contract Google Books vrij

Logo Google Books

Vorige maand werd het contract tussen Google en de British Library online gepubliceerd, nadat dit werd opgevraagd op basis van de 'Freedom of Information Act'.

In Nederland werd recent een gelijkaardig beroep gedaan op de 'Wet Openbaarheid van Bestuur' (WOB) om het contract tussen de Koninklijke Bibliotheek (KB) en Google boven water te krijgen. Dat werd op 14 juli 2010 getekend voor het digitaliseren van 160.000 rechtenvrije boeken uit hun collectie. De KB kreeg vier weken om op het verzoek tot inzage te reageren.

De bibliotheek stelt nu op haar website dat het vragen over de inhoud van de samenwerkingsovereenkomst steeds heeft beantwoord en dat het niet gebruikelijk is dat de KB contracten met partners publiceert. Omdat er echter geen zwaarwegende belangen zijn die algemene bekendmaking in de weg staan gaat de KB nu in op het verzoek met de publicatie van het bewuste contract

De overeenkomst tussen de KB en Google garandeert dat de boeken uit het publieke domein ook in de toekomst daarin beschikbaar blijven.

• 12-09-2011
  • Eva Wuyts ()