ESTC vraagt gebruikersfeedback

banner English Short Title Catalogue

De English Short Title Catalogue (ESTC) doet een grootschalig onderzoek naar hoe ze hun huidige online catalogus kunnen updaten en verbeteren. Hierbij vragen zij om feedback van onderzoekers, bibliotheekpersoneel en andere gebruikers. Meer uitleg, alsook een enquête en de mogelijheid om commentaar te leveren, vindt u op hun blog, die nog live blijft tot 20 april. Daarna worden de resulten verwerkt en wordt de nieuwe look en functionaliteit van ESTC voorbereid.

Wat is de English Short Title Catalogue?

De ESTC is een bibliografie van alles wat gedrukt is in Groot-Brittannië en haar vroegere kolonies, en alles wat (elders) in het Engels verscheen vóór 1801. Deze 'union catalogue' is gratis beschikbaar via de website van de British Library.

De online catalogus, die bijna 500,000 records bevat, is samengesteld uit drie, oorspronkelijk aparte, catalogi:

• STC: Short-Title Catalogue of Books Printed in England, Scotland and Ireland and English Books Printed Abroad 1473-1640 (ed. A. W. Pollard & G. R. Redgrave)
  • WING: Short-Title Catalogue of Books Printed in England, Scotland and Ireland, Wales and British America and of English Books Printed in Other Countries 1641-1700
  • 'Eighteenth Century Short Title Catalogue'

Het baanbrekende Angelsaksische werk op het vlak van bibliografie diende als voorbeeld voor o.a. de Incunabula Short Title Catalogue (ISTC), de Short Title Catalogue Netherlands (STCN) en natuurlijk ook de Short Title Catalogus Vlaanderen (STCV).

• 29-03-2012
  • Susanna De Schepper (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)