STCV aan de slag in de Openbare Bibliotheek Brugge

Hoofdbibliotheek Biekorf - Openbare Bibliotheek Brugge

Na afronding van de projectfase in Leuven is STCV vorige week gestart in de Openbare Bibliotheek Brugge. Deze partner van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek beheert immers, naast haar uitleenafdeling, een indrukwekkende erfgoedcollectie die bewaard wordt in de Hoofdbibliotheek Biekorf.

Oude drukken in deze bibliotheek

De focus van de collectie ligt op Brugensia, namelijk Brugse drukken, werk van Brugse auteurs, en/of Brugse provenances. Het merendeel van de collectie oude drukken kwam tot stand door schenkingen van privébibliotheken of collecties, hoofdzakelijk in de 19de eeuw. Eén van deze verzamelaars was Eugène Sanders (1838-1908) en het is van zijn collectie dat de eerste exemplaren al zijn ingevoerd in STCV.

Tijdens deze projectfase zullen de komende maanden alle werken gedrukt in Vlaanderen (inclusief Brussel) voor 1801 worden ingevoerd in de STCV-databank. Naast zeventiende-eeuwse drukken worden er dus vele werken uit de zestiende en de achttiende eeuw toegevoegd en eveneens de bijzondere verzameling incunabelen van de Brugse drukker Colard Mansion. Verwerking van de exemplaren uit de Openbare Bibliotheek Brugge zal dus ongetwijfeld leiden tot veel nieuwe STCV-records.

• 22-05-2012
  • Susanna De Schepper (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)