Virtuele bibliotheek van manuscripten uit Frankrijk

Detail uit ms. 0133 (Opuscula medica), f. 048 van de Bibliothèque de la Sorbonne

In Frankrijk opende recent 'La Bibliothèque virtuelle des manuscrits médiévaux' (BVMM) haar deuren. Deze virtuele bibliotheek brengt meer dan 1000 integraal gedigitaliseerde handschriften uit de middeleeuwen tot de renaissance samen.

De originele manuscripten worden bewaard in ongeveer 60 Franse bibliotheken (uitgezonderd de Bibliothèque nationale de France). Deze online collectie zal in de toekomst uitgebreid worden met documenten uit buitenlandse bibliotheken. Zo zullen een honderdtal manuscripten uit de Staatsbibliothek zu Berlin aan het repertorium toegevoegd worden. Het project is een initiatief van het Institut de recherche et d’histoire des textes en kon rekenen op steun van de Franse overheid.

• 04-04-2013
  • Sam Capiau (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)