Sven Gatz laat cultuursector over het muurtje kijken

Foto van Sven Gatz

Minister van Cultuur Sven Gatz heeft besloten om een aantal samenwerkingen tussen culturele spelers en partners uit andere sectoren te stimuleren. Ook 22 projecten tussen Vlamingen en Franstaligen krijgen ondersteuning.

Innovatieve partnerprojecten

Om samenwerkingen tussen culturele spelers en partners uit andere sectoren te stimuleren, ondersteunt Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz 19 innovatieve partnerprojecten, samen goed voor een totaalbedrag van 327.493 euro. De eerste projecten zijn van start gegaan op 1 december.

De 'innovatieve partnerprojecten' zijn de uitvoering van een speerpunt in het beleid van de minister rond aanvullende financiering. Eerder al werd een uitbreiding van de tax shelter naar de podiumkunsten gerealiseerd. De andere speerpunten, de Cultuurbank en het Cultuurloket, gaan in de loop van 2018 van start. Gatz mikt op samenwerkingen tussen kunstenaars, artiesten, creatieven, cultuurhuizen, erfgoedspelers en spelers uit het sociaal-cultureel volwassenenwerk enerzijds en culturele maar vooral ook niet-culturele spelers anderzijds: wetenschap, technologie, zorg, media, sport, onderwijs … en ga zo maar door.

Begin juni werd voor de eerste keer in Vlaanderen de experimentele projectoproep 'Over de muur kijken' gelanceerd. In totaal meldden zich 45 kandidaten. In 2018 volgt een tweede oproep.

Een overzicht van de 19 gehonoreerde projecten vindt u hier.

160.000 euro voor 22 nieuwe projecten tussen Vlamingen en Franstaligen

Ook in het kader van het Cultureel Samenwerkingsakkoord tussen de Vlaamse en de Franse Gemeenschap, toe aan zijn derde projectoproep, worden een aantal projecten ondersteund. De projectoproep toont dat samenwerking tussen beide gemeenschappen leeft in de culturele sector.

Er kunnen stilaan ook enkele conclusies worden getrokken:

• Zoals bij de eerste twee rondes, toont deze projectoproep dat er animo is rond samenwerking tussen organisaties langs Vlaamse en Franstalige kant. 46 aanvragen kwamen binnen, wat niet weinig is.
  • De eerste twee oproepen brachten vooral nieuwe samenwerkingen tussen partners. Uit de derde oproep blijkt dat sterke projecten zich doorzetten in de tijd en leiden tot doorgedreven samenwerking. Ze beslaan 20% van de aanvragen.
  • Ook de nieuwe samenwerkingen springen met hun kwaliteit in het oog. Zo is er het tentoonstellingenparcours rond boekdrukkunst dat richtinggevende erfgoedinstellingen als La Maison de l’Imprimerie uit Thuin en het Miat uit Gent samen opzetten.
  • Organisaties uit alle hoeken van het land vinden elkaar. Met uitzondering van Limburg en Luxemburg, zijn ook dit jaar alle provincies present.
  • Ongeveer de helft van de aanvragen zijn projecten uit het brede kunstenveld: muziek, literatuur, podiumkunsten … Op de tweede plaats komen sociaal-culturele projecten.

In 2018 maken de cultuurministers een eerste balans op van drie jaar samenwerken.

Een overzicht van de gehonoreerde projecten vindt u hier.

• 22-01-2018
  • Webredactie (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)