Onze vakbibliotheek nu ook online

Afbeelding van een barcode en plaatskenmerk

De Vlaamse Erfgoedbibliotheek is geen bibliotheek. Toch hebben we in de loop der jaren via aankoop en schenkingen een kleine collectie publicaties verzameld die te maken hebben met de werking van erfgoedbibliotheken. Genoeg om te kunnen spreken over een vakbibliotheek. Het idee om deze verzameling in een digitale catalogus in te voeren en zo ook toegankelijk te maken voor derden, lag al enkele jaren op tafel. Maar het was wachten tot onze BIObaan Sohnia Hashmi zich aandiende om dit idee te realiseren. Haar verhaal lees je hier.

Stageopdracht

Sinds de start van mijn stage in maart, keek ik er naar uit om aan deze taak te beginnen. Een eerste essentiële stap was het verkennen van de collectie. Dit heeft ertoe geleid dat gedurende een korte periode alle lege plekken op het kantoor bedekt werden met stapels boeken. Zo kregen de medewerkers van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek een frisse blik op hun collectie. Samen met hen werd er gewikt, gewogen en gewied. Dubbels en niet-relevante werken werden herbestemd.

Daarna volgde de invoerfase. Hiervoor heb ik nauw samen gewerkt met de medewerkers van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience (EHC) waar onze organisatie ook gehuisvest is. Na overleg hebben we namelijk besloten om onze boeken en tijdschriften als aparte collectie in te voeren in de catalogus van EHC. De collectie blijft als onze eigendom op ons kantoor staan, maar kan nu ook in de leeszaal van EHC geconsulteerd worden. Want voor een eigen leeszaalwerking is er op ons kantoor geen ruimte of tijd.

De catalografen van EHC hebben mij ter voorbereiding een korte stage laten lopen en hebben mij geholpen met de technische kant van deze taak, ondermeer door bij Brocade licenties aan te vragen en plaatskenmerken in te stellen. Vervolgens moest ik samen met mijn collega’s Eva en David in onze collectie een rubricering aanbrengen. Op basis van deze klassering kon ik zowel de kasten als de boeken voorzien van de juiste barcode-etiketten.

In juli ging de laatste fase van start, met name het invoeren van onze collectie. Twee keer per week trok ik met een doos vol boeken naar de catalografie-afdeling van EHC. Ik voerde daar onze boeken in, waarna één van de vaste catalografen van EHC mijn werk controleerde om zeker te zijn dat er geen foutjes waren binnengeslopen. Mijn vragen werden met veel geduld beantwoord. Of het nu ging over kranten, brocade regels of de verschillende soorten van documenten, steeds kreeg ik van hen het nodige advies om verder te kunnen werken.

Mijn persoonlijke deadline van augustus heb ik tot mijn groot genoegen ook behaald. De vakbibliotheek van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek staat online en onze bescheiden collectie is raadpleegbaar voor iedereen die hier interesse in heeft. De beschikbare werken betreffen ondermeer beleid (Boek en letteren, Cultureel erfgoed, Bibliotheek) en de verschillende basisfuncties (Collectiebeleid, Behoud en beheer, Ontsluiting, Publiekswerking).

Dit was een zeer leerzame ervaring waarop ik met veel plezier zal terugkijken. Ik heb mijn kennis en de afspraken rond invoer ook gedeeld op de onze interne personeelssite. Zo kunnen de volgende stagiaires deze informatie raadplegen als zij in de toekomst nieuwe aanwinsten moeten invoeren. De vakbibliotheek van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek kan dus met de organisatie mee groeien!

• 19-09-2018
  • Webredactie (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)