De gevleugelde schildpad vliegt gestaag verder (10 jaar Vlaamse Erfgoedbibliotheek)

Logo STCV

Eind 2018 verscheen een speciaal nummer van De Boekenwereld waarin we terugblikken op 10 jaar Vlaamse Erfgoedbibliotheek. In 2019 lichten we er telkens één artikel uit. Deze maand vertelt onze vaste medewerker Susanna De Schepper over de Short Title Catalogus Vlaanderen (STCV). Het is de bibliografie van het handgedrukte boek in Vlaanderen die sinds 2009 structureel ingebed is in de Vlaamse Erfgoedbibliotheek.

Met de gevleugelde schildpad als uithangbord, wordt o.a. het gestage maar zeer kwalitatieve en deskundige werk aan de databank gesymboliseerd. Sinds 2000 vullen catalografen de bibliografie aan met nauwkeurige en grondige titelbeschrijvingen. Hiervoor gingen reeds 47 000 exemplaren - uit 22 erfgoedbibliotheken in Vlaanderen, maar ook uit enkele niet-Vlaamse en buitenlandse bibliotheekcollecties - letterlijk door de handen van de catalografen.

Wilt u meer ontdekken over de Short Title Catalogue Vlaanderen? Over hoe catalografen deze steeds aanvullen en over de mogelijkheden die ze biedt voor onderzoek? Maak dan in dit artikel van De Boekenwereld kennis met de gestage, maar zekere vlucht van de gevleugelde schildpad en haar interessante landingsplaatsen.

Lees hier de vorige artikels in deze reeks.

• 28-05-2019
  • Ward De Wit (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)