STCV goes digital: online exemplaren Universiteitsbibliotheek Antwerpen toegevoegd

Een boek uit STCV op het digitaal platform van de UA

De Short Title Catalogus Vlaanderen, de bibliografie van het in Vlaanderen gedrukte boek vóór 1801, neemt sinds dit jaar links op naar integraal gedigitaliseerde exemplaren van werken die in de databank zijn beschreven. Hierdoor is het mogelijk vanuit een STCV-record ineens een digitaal exemplaar te raadplegen. In eerste instantie werden 1042 van de Universiteitsbibliotheek Gent opgenomen.

Exemplaren Universiteitsbibliotheek Antwerpen

Ondertussen heeft ook de Universiteitsbibliotheek Antwerpen links naar 152 gedigitaliseerde exemplaren toegevoegd. Het betreft exemplaren uit zowel de afdeling Historische Collecties van de Universiteitsbibliotheek als uit de bibliotheek van het Ruusbroecgenootschap.

De bibliotheek, die op het moment druk doende is delen van haar collectie te scannen voor onder meer het Flandrica.be-project, zal in de toekomst links naar nieuw gedigitaliseerde exemplaren consequent doorgeven voor opname in STCV. De digitale exemplaren van de Universiteitsbibliotheek worden ter beschikking gesteld via het in eigen huis ontwikkelde 'digitaal platform'.

Zoeken naar digitaal beschikbare exemplaren in STCV

Wie in STCV gericht wil zoeken naar gedigitaliseerde exemplaren, kan gebruik maken van een filter op het scherm 'Geavanceerd zoeken'. Bij een zoekopdracht kunt u aangeven dat u alleen titels wilt zien waarvoor een online kopie beschikbaar is.

• 09-03-2012