Cultureel erfgoed gescand: maak kennis met de Microdome (filmpje)

Microdome - Foto: stilstaand beeld uit het filmpje

Grafisch materiaal uit de middeleeuwen en de vroegmoderne tijd vormt een rijke bron van onderzoek, maar heeft meer informatie te bieden dan wat het menselijk oog kan waarnemen. Geavanceerde technologieën in de fotografie maken het mogelijk om eeuwenoude geheimen en onzichtbare informatie in het materiaal te ontsluieren.

Het RICH-project (Reflectance Imaging for Cultural Heritage) van het Leuvense studiecentrum Illuminare ontwikkelde hiervoor de Microdome, een multispectraal instrument met een camera die hoogtechnologische beelden in 2D+ schiet. Het toestel is een hemisfeer van 30 cm diameter en telt 224 ledlampjes. Door de verschillende filters kan men meerdere lagen in het materiaal op de gevoelige plaat vastleggen.

De Microdome krijgt een glansrol in onderstaand verbluffend filmpje.

Wat is Illuminare?

Illuminare is het Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst aan de KU Leuven. Het onderzoek binnen dit centrum is gericht op de receptiegeschiedenis en contextuele duiding van vroege kunst uit de Nederlanden, kunsttechnologisch onderzoek, conservatie en inventarisatie van verluchte handschriften en de iconologie van middeleeuwse artefacten vanuit een interdisciplinair perspectief.

• 29-07-2016
  • Webredactie (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)