Studienamiddag 'Nieuwe wegen naar het transcriberen van gedigitaliseerde handgeschreven bronnen' [AFGELAST!]

Pagina uit de Leuvense Schepenbankregisters

Dit evenement werd afgelast.

FARO en het Stadsarchief Leuven brengen op deze studienamiddag vijf cases uit binnen- en buitenland samen, die een nieuw licht werpen op het transcriberen en ontsluiten van handgeschreven bronnen. Elk van de voorgestelde projecten biedt een oplossing om een dergelijk monnikenwerk makkelijker of sneller te doen verlopen.

Doelgroep: archivarissen, onderzoekers, genealogen, beheerders digitale handschreven collecties.

De volgende instellingen presenteren hun project:

• Het HKI (Historisch-Kulturwissenschaftliche Informationsverarbeitung) van de Universiteit van Keulen ontwikkelde voor het project Itinera Nova van het Stadsarchief Leuven een index- en transcriptie-editor, waarvan vrijwilligers online gebruik kunnen maken om mee te helpen bij het ontsluiten van de Leuvense schepenbankregisters.
  • De UBL (Universitaire Bibliotheken Leiden) verhoogt de toegankelijkheid van haar Digital Special Collections door samen te werken met de opleiding Book and Digital Media Studies. Samen ontwikkelden ze software voor het online aanmaken van transcripties van brieven uit de Leidse Bijzondere Collecties.
  • Het Regionaal Archief van Tilburg richtte in het kader van het Charterbankproject een online-community van vrijwillige transcribenten op. In deze virtuele omgeving helpen zij elkaar om tot een zo goed mogelijke transcriptie te komen van ‘hun’ charters van Geertruidenberg en Raamsdonk.
  • Scratch is een onderzoeksproject dat is gericht op de praktische toepassing van het digitaal ontsluiten van oude handschriften. Het automatisch lezen van aan elkaar geschreven tekst is nog steeds een bijzonder grote uitdaging voor wetenschap en techniek. Toch liggen hier grote mogelijkheden voor het inzetten van de computer. Immers, de hoeveelheden beeldmateriaal zijn erg groot. Dat maakt het mogelijk om met moderne methoden regelmatigheden te ontdekken. In het project wordt niet gestreefd naar het bouwen van een perfect lezende machine, dat is nog te moeilijk. Wel worden er methoden ontwikkeld die het zoeken ('googelen') in grote handgeschreven archieven mogelijk maken.
  • CLARIN wil met de mogelijkheden van de taal- en spraaktechnologie helpen om handgeschreven bronnen semiautomatisch te transcriberen en op grote schaal doorzoekbaar te maken.

Dagvoorzitters:

• Bart De Nil (FARO) / Inge Moris (Stadsarchief Leuven)

Sprekers:

• Itinera Nova project Stadsarchief Leuven | Jochen Graf & Christian Weitz (HKI Universiteit Keulen)
  • Universiteitsbibliotheek Leiden Bijzondere Collecties | Peter Verhaar (Projectleider UB Leiden)
  • Charterbank Regionaal Archief Tilburg | Astrid de Beer (Projectleider 'Charterbank')
  • Scratch: 'googelen' in handgeschreven bronnen | Lambert Schomaker (ALICE Universiteit Groningen)
  • Europees onderzoeksnetwerk CLARIN | Ineke Schuurman (coördinator CLARIN-Vlaanderen)
04-11-2010
Praktisch

FARO, Priemstraat 51, 1000 Brussel

13.00 - 16.00 uur