Vijfde overlegplatform voor erfgoedbibliotheken

Overlegplatform 2014 (Universiteit Antwerpen)

De Vlaamse Erfgoedbibliotheek en de VVBAD nodigen u op woensdag 19 november 2014 uit voor het vijfde Overlegplatform voor erfgoedbibliotheken in Vlaanderen en Brussel.

Dit forum voor dialoog, informatieuitwisseling en samenwerking vindt plaats in de Provinciale Bibliotheek Limburg (PBL) in Hasselt. Het Overlegplatform start om 11u00 maar voorafgaand kunt u deelnemen aan het randprogramma. Rond 16u00 sluiten we af met een receptie.

Hoofdprogramma

10u30 - 11u00

• Onthaal met koffie

11u00 - 11u10

• Verwelkoming
    Martine Balcer (directeur Provinciale Bibliotheek Limburg)

Behoud en beheer

11u10 - 11u30

• Wissel van de wacht? FARO, erfgoedbibliotheken en depotbeleid: continuïteit en nieuwe uitdagingen
    Jürgen Vanhoutte (FARO)

Jürgen Vanhoutte ging onlangs aan de slag als de nieuwe stafmedewerker behoud en beheer bij FARO. Hij gaat in op de voornaamste ontwikkelingen binnen het regionaal erfgoeddepotbeleid dat sinds 2009 door de provincies wordt uitgebouwd. Ook schetst hij de krijtlijnen voor de ondersteuning van erfgoed­bibliotheken door FARO inzake behoud en beheer.

11u30 - 12u00

• Erfgoedbibliotheken verhuizen: expertisedeling
    Hendrik Defoort (Universiteitsbibliotheek Gent)

Elke erfgoedbibliotheek wordt ooit geconfronteerd met de verhuis van een collectie. Daarom starten FARO en de Vlaamse Erfgoedbibliotheek volgend jaar met een collegagroep ‘Verhuizen van documentaire collecties’. Kennis en ervaring over verhuizen worden daar uitgewisseld en verzameld. Als voorproefje krijgt u van Hendrik Defoort het spectaculaire verhuis­verhaal van de Gentse Boeken­toren voorgeschoteld.

Internationale samenwerking

12u00 - 12u30

• CERL: een internationaal platform voor samenwerking tussen erfgoedbibliotheken
    Prof. dr. Pierre Delsaerdt (Universiteit Antwerpen, bestuurslid van CERL)

Sinds enkele jaren zijn de Vlaamse Erfgoedbibliotheek en haar partners lid van het Consortium of European Research Libraries. Wat doet CERL nu eigenlijk? En vooral:­ wat kan CERL betekenen voor (grote en kleine) bibliotheken in Vlaanderen? Pierre Delsaerdt vertelt u over enkele belangrijke realisaties van CERL en hoe u daarvan de vruchten kunt rapen.

12u30 - 13u30

• Lunch

Publiekswerking

13u30 - 14u00

• Boekensteun: een terugblik en lessen voor de toekomst
    Eva Wuyts en Sam Capiau (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)

Boekensteun, het eerste crowdfundingplatform in de Vlaamse erfgoedsector, bestaat één jaar. Eva Wuyts en Sam Capiau trekken lessen uit het afgelegde parcours en werpen een blik op de toekomst.

14u00 - 15u30

• Imago-onderzoek: Welk imago willen we?
    Bruno Vermeeren (VVBAD)

Imago draait niet alleen om het beeld dat anderen van ons hebben. Het gaat ook over de indruk die we zelf willen maken. De VVBAD doet onderzoek naar het imago dat bibliotheken hebben bij het brede publiek. Want als mensen een verkeerd beeld hebben van wat we doen en wie we zijn, kan ons dat flink parten spelen.

In deze interactieve sessie brengen we boven tafel welke indruk erfgoedbibliotheken willen maken op het publiek. De resultaten voeden het onderzoek van de VVBAD. In februari 2015 kunt u op de VVBAD-studiedag ‘Focus op het imago van bibliotheek en archief’ ontdekken of anderen ons zien zoals wij graag gezien willen worden.

15u30 - 16u00

• Schadeatlas bibliotheken: een nieuw instrument voor erfgoedbibliotheken
    Eva Wuyts (Vlaamse Erfgoedbibliotheek) en Marg van der Burgh (Bureau Metamorfoze)

De Vlaamse Erfgoedbibliotheek en het Nederlandse Bureau Metamorfoze publiceren samen een schadeatlas als hulpmiddel bij het uitvoeren van schade-inventarisaties. Het boek rolt deze maand van de pers. Het eerste exemplaar is bestemd voor Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz, maar ook alle andere aanwezigen krijgen het boek gratis mee naar huis.

schadeatlas downloaden of bestellen

16u00 - 17u00

• Receptie
    Op de receptie in het vlakbij gelegen Jenevermuseum kan u rustig napraten met collega's.

Randprogramma

9u45 - 10u00

• Onthaal met koffie

10u00 - 10u45

• Geleide bezoeken in de Provinciale Bibliotheek Limburg. U kunt kiezen uit:
  1. Voorstelling van het mediawijs educatief pakket ‘Erfgoed in interactie met nieuwe media’

Op een tablet vragen oplossen, foto's nemen en posten, een eigen filmtrailer maken: dit interactieve lespakket stuurt de laatstejaars van het secundair onderwijs op pad om op een speelse manier collectiestukken te leren kennen. Door de originele insteek is het trouwens interessant voor álle leeftijden. Probeer het zelf tijdens deze introductie!

2. Bezoek aan het magazijn en erfgoeddepot: preventieve conservatie in de PBL

Tijdens een bezoek achter de schermen krijgt u de magazijnen, de boekscanner en het aangepast erfgoeddepot te zien. Ondertussen hoort u welke projecten aanleiding gaven om met preventieve conservatie aan de slag te gaan en hoe de bibliotheek dit in de dagelijkse werking integreerde.

3. Bezoek aan de tentoonstelling ‘Bewogen: Limburg onder indruk van De Groote Oorlog'

Te midden van de bibliotheekcollectie werkte de PBL een tentoonstelling uit over de Eerste Wereldoorlog. Tijdens een geleid bezoek ontdekt u niet allen het Limburgse verhaal van de oorlogsperiode, maar ook hoe de bibliotheek de zorg voor vaak kwetsbare materialen verzoent met het tentoonstellen ervan.

19-11-2014

Provinciale Bibliotheek Limburg
Martelarenlaan 17, 3500 Hasselt

Inschrijven

Deelname aan het overlegplatform, het randprogramma en de lunch zijn kosteloos, maar vooraf inschrijven is verplicht.

U kunt zich aanmelden op de volgende manieren:

• Via het online inschrijvingsformulier
  • Telefonisch: 03 338 87 94
  • Per post: Vlaamse Erfgoedbibliotheek vzw,
    Hendrik Conscienceplein 4, 2000 Antwerpen
  • Agendabericht
  • 07-10-2014
  • Nicolas Janssen (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)