Tentoonstelling 'Petrus Alamire, Meerstemmigheid in beeld'

Campagnebeeld tentoonstelling 'Petrus Alamire, Meerstemmigheid in beeld'

Tot 22 november loopt in de Kathedraal van Antwerpen de tentoonstelling 'Meerstemmigheid in beeld'. Via zeven bijzondere muziekhandschriften uit het atelier van Petrus Alamire, die in ons land bewaard worden, duik je in het Vlaanderen en Europa van rond 1500 en maak je kennis met de machthebbers, componisten, musici, kunst en wereldbeeld. Deze koor- en liedboeken waaruit de zangers rechtstreeks zongen, worden visueel en auditief tot leven gebracht. Niet alleen zie je met welk métier ze gemaakt werden, via digitale beelden van de mooiste pagina’s en de mooiste details, kan je toegang krijgen tot het hele handschrift.

In samenwerking met de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van Antwerpen zal het verhaal van het handschrift verder geïllustreerd worden aan de hand van kunstwerken (en voorwerpen) uit die tijd . Met koptelefoon zal je binnentreden in een universum van 500 jaar geleden en daar hoort uiteraard ook de muziek of polyfonie zelf bij. Na de zeven verhalen, kan je je volledig onderdompelen in de klankwereld van de vroeg 16de eeuwse meerstemmigheid. Al wandelend door een klank- en video-installatie van kunstenaar Rudi Knoops, ervaar je het polyfone weefsel van de muziek, als geheel of als een veelheid van individuele muzikale lijnen, en zie je de musici aan het werk.

Meer informatie vind je op de tentoonstellingswebsite.

19-08-2015 - 22-11-2015
Praktisch

O.L.V.-Kathedraal van Antwerpen

Ma-Vr: 10u – 17u