Tentoonstelling 'Conservation of Medieval Manuscripts'

Kapotte rug van een boekband

In de Maurits Sabbebibliotheek kan u van 26 juni tot en met 4 oktober 2019 de expo Conservation of Medieval Manuscripts bewonderen. Een selectie van geconserveerde manuscripten - ondersteund door gedetailleerde beschrijvingen en foto's van de conserveringsbehandeling van de manuscripten - zal te zien zijn in de entreehal.

Over de expo

De resultaten van de studie en conserveringsbehandeling van zeven manuscripten uit de collectie zijn gedocumenteerd in de tentoonstelling Conservation of Medieval Manuscripts (in het Engels). U kan deze fysiek gaan bewonderen in de Maurits Sabbebibliotheek of u kan dit ook digitaal via het tentoonstellingsplatform van de KU Leuven Bibliotheken.

Over het conserveringsproject

Bibliotheken met erkende collecties manuscripten en zeldzame boeken staan steeds voor de uitdaging van het behoud en beheer van hun vele waardevolle bezittingen. Deze raken beschadigd door de tand des tijds, door manipulatie, gebruik, vandalisme, vernieling, reizen of gewoon door verval. De Maurits Sabbebibliotheek (KU Leuven Bibliotheken) werkt samen met het Book Heritage Lab (KU Leuven) aan een project om deze eeuwenoude handschriften en boeken te inventariseren, te bestuderen en te conserveren. Met de steun van het Fonds Baillet-Latour van de Koning Boudewijnstichting werd de collectie gedecoreerde en verluchte handschriften in 2018-2019 bestudeerd en geconserveerd door kunsthistorici en deskundige conservatoren. Het conserveringsprotocol van het team van conservatoren-restauratoren is een combinatie van historische studie, materiaalwetenschap en diepgaande kennis van eeuwenoud vakmanschap in manuscript- en boekbindproductie.

Eind 2019 verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus met een gedetailleerde beschrijving van 80 verluchte en gedecoreerde middeleeuwse handschriften van de bibliotheek- en archiefcollecties van de KU Leuven en Louvain-La-Neuve.

26-06-2019 - 04-10-2019
Maurits Sabbebebibliotheek
Charles Deberiotstraat 26
3000 Leuven