Project 'Flandrica.be' voor ontwikkeling virtuele Vlaamse erfgoedbibliotheek gestart

Groepsfoto projectteam Flandrica.be

Op 22 maart werd in de Universiteitsbibliotheek Antwerpen het startschot gegeven voor het Flandrica.be-project. Dit samenwerkingsproject van zes erfgoedbibliotheken, onder de vlag van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek, zal na de zomer van 2012 resulteren in een virtuele Vlaamse erfgoedbibliotheek, een online etalage op het rijke Vlaamse bibliotheekerfgoed.

Deze week vond de 'kickoff' van het project plaats, waarbij 19 van de 26 projectmedewerkers (zie foto) zich lieten onderdompelen in een uitgebreide voorstelling van het project. De opstart werd de afgelopen maanden minitieus voorbereid door het bestuur en de medewerkers van de Vlaame Erfgoedbibliotheek, op het laatst aangevuld met de drie werkpakketleiders van de Universiteitsbibliotheken van Antwerpen, Gent en Leuven.

De vergadering werd afgesloten met een toast op het project, dat hiermee zijn eerste fase ingaat. Tot het eind van deze zomer zal worden gewerkt aan ontwerpaspecten, waarbij zaken als corpusdefinitie, selectie, gebruikersvereisten, standaarden, processen en infrastructuurontwerp verder worden gedetailleerd. Ook zal in deze periode een begin worden gemaakt met het opstarten van zes projectteams die in hun eigen bibliotheek de daadwerkelijke digitaliseringsactiviteiten moeten gaan uitvoeren.

Een beschrijving van het Flandrica.be-project vindt u in de activiteitenfiche op onze website.

• 25-03-2011