Eerste Hulp bij e-Onderzoek voor studenten in de geesteswetenschappen: Slimmer zoeken, slimmer documenteren

Boekje Eerste Hulp bij e-Onderzoek

Ewoud Sanders, historicus en taalonderzoeker, schreef een gids voor studenten om hen te helpen beter te zoeken naar digitale bronnen. Het boekje verschijnt bij het begin van het academisch jaar en wordt gratis uitgereikt aan alle studenten in de geesteswetenschappen van Leiden en Utrecht. Aanleiding voor Sanders om de gids te schrijven was de recente lancering van Early Dutch Books Online. Op deze website staan meer dan elfduizend gedigitaliseerde achttiende-eeuwse boeken uit de collecties van de universiteitsbibliotheken van Leiden en Amsterdam, en van de KB.

Sanders schreef Eerste Hulp Bij e-Onderzoek om (alfa)studenten te helpen hun weg te vinden in de jungle aan digitale bronnen. Maar weinig studenten blijken de geavanceerde mogelijkheden te gebruiken die zoekmachines bieden en ze vinden daardoor veel minder relevante informatie dan zou kunnen. Sanders reikt hen hierbij de helpende hand. Aan de hand van vragen uit de praktijk van het onderzoek, legt hij studenten uit hoe ze beter kunnen zoeken, vinden en documenteren.

Het boekje is ook opgenomen in ons documentatieoverzicht.

• 14-09-2011