European Library presenteert nieuwe webtentoonstelling over wetenschap

Afbeelding van drukpers

De European Library is een website die onderzoekers gemakkelijk toegang verschaft tot de bronnen in Europa’s vooraanstaande nationale en onderzoeksbibliotheken. Deze virtuele bibliotheek omvat alle bibliografische gegevens uit Europa (de Union Catalogue), plus meer dan 24 miljoen full-content pagina’s en 10 miljoen digitale objecten.

Vandaag lanceert de European Library haar derde webtentoonstelling 'Science and Machines'. Die zet markante wetenschappers en ontdekkingen van de 19de en de 20ste eeuw in de kijker, met ondermeer handgeschreven brieven van Albert Einstein, foto’s van de revolutionaire wetenschappers Marie en Pierre Curie en prenten van de Wereldtentoonstelling in Gent in 1913. Die laatste werden aangeleverd door de Universiteitsbibliotheek van Gent. Daarnaast werkten nog 20 andere nationale, universitaire en onderzoeksbibliotheken uit 17 Europese landen hieraan mee.

Bij elk object wordt museale informatie gegeven in het Engels en in de taal van het land dat het object heeft aangeleverd. Vele objecten kunnen gedownload worden.

• 16-01-2013
  • Eva Wuyts ()