Gezocht: ervaringen, motivaties en verwachtingen van crowdfunders

Kring poppetjes om een berg bankbiljetten

Crowdfunding komt de laatste tijd veel in de media als een innovatieve manier van fondsenwerving. Van schaatser Bart Swings tot de nieuwssite Apache.be: allemaal zoeken ze geld voor hun project bij 'de crowd'. Ook de Vlaamse Erfgoedbibliotheek en het Vlaams Fonds voor de Letteren gaan met de pet rond op internet, en met succes. Via Boekensteun deden al honderden mensen een gift aan een boekenproject. Naar die gulle schenkers zijn wij nu op zoek.

Heeft u al ervaring met crowdfunden via Boekensteun, Growfunding, Voordekunst.nl, Kickstarter of een ander crowdfundingplatform? Dan kan u meewerken aan een onderzoek van iMinds, een onderzoeksinstituut dat op initiatief van de Vlaamse Regering werd opgericht. Deze organisatie brengt nieuwe technologieën, maatschappelijke uitdagingen en vragen vanuit het bedrijfsleven samen in interdisciplinaire onderzoeksprojecten.

Win een iPad Mini

Via een korte enquête peilt iMinds naar de ervaringen, motivaties en verwachtingen van crowdfunders. Met de resultaten, die op 23 april publiek worden gemaakt op het Cultuurforum in Leuven, hopen we meer inzicht te verwerven in de mechanismen van fondsenwerving en tegelijk sociaal-culturele projecten verder te ondersteunen in hun zoektocht naar fondsen. Bovendien maakt u door deelname kans op een iPad Mini!

De vragenlijst kan online en anoniem worden ingevuld.

• 13-03-2014
  • Eva Wuyts ()