Historische boekencollectie van 300 miljoen dollar nagelaten aan Princeton University

Interieur van de Scheide Library

William H. Scheide, musicus, musicoloog, bibliofiel en filantroop, heeft zijn uitzonderlijke collectie van zo'n 2.500 bijzondere boeken en manuscripten nagelaten aan de universiteit van Princeton. De collectie is naar schatting 300 miljoen dollar (264 miljoen euro) waard.

Scheide overleed afgelopen november op honderdjarige leeftijd. Hij studeerde zelf aan Princeton in de jaren 1930, net als eerder zijn vader en zijn grootvader, die in de negentiende eeuw de basis legde voor de verzameling. De collectie is al sinds 1959 gehuisvest in de Firestone Library van Princeton.

De kern van de verzameling bestaat uit vroege gedrukte materialen uit het vijftiende-eeuwse Europa. Het is een van de rijkste ter wereld op dat gebied. Ook belangrijke autografen van componisten als Bach, Mozart, Beethoven, Schubert en Wagner zijn te vinden in de collectie.

Voorpagina Goed gegeven!Gids voor schenken en legateren aan bibliotheken

Bij schenkingen en legaten komt veel kijken. Onze publicatie 'Goed gegeven!' is geschreven door auteurs die in hun beroepspraktijk hiermee dagelijks worden geconfronteerd.

Het theoretisch deel steunt voornamelijk op Amerikaanse literatuur, maar wordt aangevuld met praktijkvoorbeelden uit de realiteit in Vlaanderen. Om de bruikbaarheid voor de erfgoedbibliotheken nog te verhogen, zijn in dit boek enkele voorbeelddocumenten opgenomen.

• 18-02-2015