Campagne voor behoud openbare bibliotheken: #blijfvanmijnbib

Cartoon van lezende vrouw die zegt 'Hela mannekes! Blijf eens van mijn bibs!'

Na het nieuwsbericht over de afschaffing van de bibliotheekplicht voor steden en gemeenten brak er een storm van verontwaardiging los in de media en op de sociale media. De Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief en Documentatie (VVBAD) spoorde iedereen aan om sociale media het ongenoegen te uiten over deze beslissing, met vermelding van de hashtag #blijfvanmijnbib.

Standpunt

De VVBAD zegt over de afschaffing van de bibliotheekplicht:

De openbare bibliotheek is een basisvoorziening waar elke burger terecht kan met zijn vragen over kennis, cultuur, informatie en ontspanning. Door de besparingen bij de Vlaamse overheid en bij de lokale besturen, door het ontmantelen van de provincies en het afschaffen van de bibliotheekplicht van steden en gemeenten, komt deze basisvoorziening in het gedrang.

Het risico is groot, zeker op langere termijn. De lokale en decretale verankering van de openbare bibliotheken moet gegarandeerd worden. Alleen zo wordt de toegang tot bibliotheekvoorziening voor iedereen gewaarborgd. De VVBAD blijft de ontwikkelingen nauwgezet opvolgen.

Cartoon

Bij de hashtag #blijfvanmijnbib hoort ondertussen een cartoon, getekend door Eva Mouton, en een campagne waarin de VVBAD haar bezorgdheid uitdrukt over de recente ontwikkelingen.

Andere reacties

Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) gaat ervan uit dat de gemeenten hun bibliotheken zullen behouden, ook nadat de verplichting om een bibliotheek in te richten is afgeschaft. Dat heeft hij gezegd in het televisieprogramma 'De zevende dag'.

De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) reageerde, bij monde van haar voorzitter Luc Martens, eerder geruststellend. In 'Kiezen voor de bibliotheek van morgen' stelt hij dat veel gemeenten vandaag al inzetten op de bibliotheek als kenniscentrum en ontmoetingsplaats voor de lokale gemeenschap.

Ook Jan Collet, bibliothecaris van Kalmthout, stelt dat 'je bib blijft bestaan'. Hij voorspelt wel een andere dynamiek, waarbinnen de bibliotheek voor zichzelf zal moeten opkomen en creatief zal moeten meedenken op het lokaal niveau. Dat vindt Collet niet noodzakelijk een slechte ontwikkeling.

Het BoekenOverleg, waarvan ook de Vlaamse Erfgoedbibliotheek deel uitmaakt, schreef in De Morgen een opiniestuk onder de titel 'Lezen is geen luxe'. Daarin spreekt het overleg de hoop uit dat lokale besturen ambitieus blijven werken aan hun bibliotheekbeleid en dat de Vlaamse overheid zorgt voor betere garanties door de bibliotheek decretaal te verankeren via het lokaal cultuurbeleid.

• 19-03-2015