STCV goes (even more) digital: links naar online exemplaren en catalogi

Onderdeel STCV homepage over digitale edities

Gedigitaliseerde oude drukken vind je tegenwoordig overal en nergens. Maar dankzij STCV wordt het steeds gemakkelijker om van Vlaamse oude drukken een online kopie te raadplegen. Want we bouwen de retrobibliografie verder uit als centrale ingang op de gedigitaliseerde Vlaamse drukpersproductie van voor 1801. En om alle informatie over die drukken samen te brengen, nemen we sinds kort ook rechtstreekse links op naar records in andere bibliografische databanken.

Digitale exemplaren

Sinds 2012 voegen we aan titelbeschrijvingen in STCV ook links toe naar integraal gedigitaliseerde exemplaren. In eerste instantie waren dat alleen digitale versies van fysieke exemplaren die we zelf beschreven hadden, zoals die van de Universiteitsbibliotheek Gent en de Universiteitsbibliotheek Antwerpen. De bibliotheken die meewerken aan STCV digitaliseren zelf heel wat van hun boeken. We vragen ze daarom om 'nieuwe' online kopieën in te voeren in STCV of aan ons door te geven.

Eind vorig jaar hebben we de criteria voor het opnemen van digitale exemplaren versoepeld. Daarom vindt u sinds enkele maanden nog meer links naar online kopieën, bij onder meer de HathiTrust, de Bayerische Staatsbibliothek en Google Books. Omdat we gegarandeerde beschikbaarheid belangrijk vinden, nemen we alleen url's op naar stabiele digitale platforms.

Als we het papieren origineel niet zelf in handen hebben gehad, nemen we van een online kopie wel de link op, maar registreren we hem niet als 'gezien exemplaar'. Want dat druist in tegen ons basisprincipe van 'autopsie'. We controleren zo grondig mogelijk of het gedigitaliseerde exemplaar tot de editie behoort die een record beschrijft. Maar strikt genomen blijft dat een (gefundeerd) vermoeden.

Links naar andere standaardcatalogi

STCV staat in een lange traditie van short-title catalogi. Hoewel deze standaardbibliografieën elk een afgebakend gebied hebben, is er toch regelmatig overlap. Denk maar aan een boek dat een Vlaamse vermelding heeft in het impressum, maar eigenlijk in Nederland werd gedrukt. Zo'n werk is ook opgenomen in onze Nederlandse zustercatalogus, de STCN.

Vroeger gaven we zulke verwijzingen aan met een annotatie. Sinds kort is het mogelijk rechtstreekse links naar records van andere databanken te leggen, zodat u meteen kan doorklikken naar een relevante beschrijving in een andere catalogus. We hebben voor catalogi als STCN, USTC, ISTC, GW en VD17 alle bestaande verwijzingen retroactief omgezet naar links.

Hoe vindt u records met links?

Op de homepage van de nieuwe opac vindt u onder de heading 'Op zoek naar gedigitaliseerde edities?' een rechtstreekse link naar een lijst van alle STCV-records die tenminste één digitaal exemplaar vermelden. Momenteel zijn dat er 1502 (6,5%).

Bij geavanceerd zoeken beperkt u uw zoekopdracht tot online beschikbare exemplaren door bij de filters te kiezen voor de drager 'digitaal'. Nog verder verfijnen kan door een specifiek digitaal platform te kiezen bij de filter 'digitale kopie'. Met de filter 'ook vermeld in' kan u uw zoekopdracht afbakenen op basis van verwijzingen naar andere standaardbibliografieën.

Kent u aanvullende digitale kopieën of bibliografische referenties? Vanaf nu kan u dat heel gemakkelijk aan ons laten weten via de feedbackknop op elke pagina van de online catalogus. We horen graag van u.

Uitklapbare kaart in een gedigitaliseerde oude druk

Over STCV - Bibliografie van het handgedrukte boek

Logo STCVDe Short Title Catalogus Vlaanderen (stcv.be) is een paradepaardje van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek. Sinds 2009 zetten we dit ambitieuze project voor het in kaart brengen van de Vlaamse boekproductie voort binnen onze vaste werking. Maar het STCV-project ging al van start in 2000.

In zestien jaar tijd groeide de databank aan tot 23.000 zeer grondige en nauwkeurige titelbeschrijvingen. Daarbij gingen 42.000 exemplaren letterlijk door de handen van de catalografen, want STCV-beschrijvingen worden alleen gemaakt op basis van 'het echte boek'. Zo maken we langzaam maar zeker een reconstructie van wat er tot 1801 in Vlaanderen gedrukt is, aan de hand van exemplaren die bewaard zijn gebleven in de erfgoedbibliotheken die participeren in het project.

Zo'n belangrijke wetenschappelijke bron verdient het om aangenaam bruikbaar te zijn, en gekend bij onderzoekers en bibliothecarissen. Daarom hebben we in het afgelopen jaar extra aandacht besteed aan het verbeteren van de databank, de nieuwe online catalogus, en bijkomende hulpmiddelen en documentatie. We brengen die voor het voetlicht in een reeks berichten op onze website.

De berichten in deze serie

1. Een nieuwe jas voor STCV
  2. STCV: Al zestien jaar een vliegende schildpad
  3. STCV goes (even more) digital: links naar online exemplaren en catalogi