Nieuw hoofdstuk over boeken op Depotwijzer.be

Boeken en boekbanden

Depotwijzer.be is een portaalwebsite over preventieve conservering van erfgoed, depotinrichting en -beheer. Zopas verscheen op hun website een nieuw hoofdstuk rond boeken en boekbanden.

Nieuw: boeken en boekbanden

Boeken en boekbanden kwam tot stand met de hulp van de Provinciale Bibliotheek Limburg, Petra Vanhoutte (Stadsarchief Diest) en de Vlaamse Erfgoedbibliotheek.

Je leest er alles wat je moet weten over het bewaren van boeken en wordt doorverwezen naar de verschillende instrumenten die de Vlaamse Erfgoedbibliotheek daarrond aanbiedt. Een van deze instrumenten is het UPLA-model als hulpmiddel bij het uitvoeren van schaderegistratie van bibliotheekcollecties. Daarnaast vind je ook voorbeeldprojecten terug waarbij de Provinciale Bibliotheek Limburg en de Openbare Bibliotheek van Brugge begeleid werden door een boekrestaurator.

Bekijk zeker ook even het filmpje over het reinigen van oude boeken,  gemaakt door de provincie Limburg.

Dit rubriek is opgebouwd aan de hand van volgende onderwerpen:

• Materialen en technieken bij boeken en boekbanden
  • Hanteren en verplaatsen van boeken
  • Aftakeling van boeken
  • Conditie bepalen en opvolgen van boeken
  • Bewaren van boeken in depot
  • Reinigen van boeken
  • Eerste hulp bij schade aan boeken
  • Rol van de gekwalificeerde boekrestaurator

Voorkomen is beter dan genezen

Depotwijzer.be is een portaalwebsite over preventieve conservering van erfgoed, depotinrichting en -beheer. Elke geïnteresseerde kan er terecht voor informatie, tips en Vlaamse praktijkvoorbeelden over het behoud en beheer van erfgoed. De algemene filosofie erachter luidt dat voorkomen beter is dan genezen, dat je risico’s op schade kan vermijden of verminderen als je het maar doordacht aanpakt.

Deze digitale consulent is 24 uur op 24 beschikbaar voor vragen als:

• Er zit houtworm in onze collectie… Is dat een probleem?

• Enkele boekbanden trekken krom… Is het hier niet te vochtig?

• Er is waterschade aan mijn archiefdocumenten… Wat nu?

• Een goede inventaris voor ons depot… Hoe begin ik eraan?

• We gaan verhuizen… Hoe pak ik dat het beste aan?

Naast algemene informatie over registreren, inrichten, verpakken en transporteren, vind je op Depotwijzer.be ook specifieke informatie per materiaalcategorie. Het gaat hier onder andere om archeologische materialen, schilderijen, keramiek, papier en sinds kort ook boeken en boekbanden.

Depotwijzer.be is een gezamenlijk initiatief van de vijf Vlaamse provincies en de Vlaamse Gemeenschapscommissie. Het project maakt deel uit van het regionale depotbeleid en groeit nog regelmatig aan.

Je kan Depotwijzer.be ook volgen via de nieuwsbrief, Twitter, Facebook of YouTube.

• 13-03-2017
  • Webredactie (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)