Aanwinsten op Flandrica.be: manuscripten en gedrukte boeken uit de late 15e en de 16e eeuw

Manuscript met geïllumineerde initiaal

Voor de Antwerpse editie van de tentoonstelling Conn3ct: Impact van drukpers en sociale media selecteerde de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience enkele werken die mooi de gelijkenissen tussen manuscripten en de eerste gedrukte boeken illustreren. Ze werden gedigitaliseerd en zijn vanaf nu ook opgenomen in de online erfgoedbibliotheek Flandrica.be.

Was ook te zien in de expo: een editie van de Nederlandstalige Bijbel die drukker Jacob van Liesvelt in 1545 letterlijk de kop kostte. Op Flandrica.be vindt u nu het integrale exemplaar van de Maurtis Sabbebibliotheek (KU Leuven Bibliotheken).

Om onze verzameling Vlaamse topstukken verder te vervolledigen voegden we ook een vroege editie van de psalmberijming van Peter Datheum toe, een unicum uit de collectie van de Boekentoren (Universiteit Gent).

De psalmberijming van Petrus Dathenus (Leiden 1579)
Universiteitsbibliotheek Gent
Topstukkenlijst van de Vlaamse Gemeenschap

Liesvelt-bijbel (Antwerpen 1542)