MMMONK krijgt 127.000 euro subsidie voor de virtuele hereniging van middeleeuwse monastieke manuscripten

Een middeleeuws manuscript

De Openbare Bibliotheek Brugge, de Universiteitsbibliotheek Gent, het Grootseminarie Brugge en het Bisdom Gent slaan de handen in elkaar voor een ambitieus project rond hun middeleeuwse monastieke manuscripten. Zij worden ondersteund door uiteenlopende partners verspreid over Vlaanderen, waaronder ook de vzw Vlaamse Erfgoedbibliotheken.

MMMONK, een acroniem voor Middeleeuwse Monastieke Manuscripten – Open – Netwerk – Kennis, wil de digitale beelden van 734 middeleeuwse manuscripten van de abdijen van Ten Duinen, Ter Doest, Sint-Baafs en Sint-Pieters ontsluiten en samenbrengen in een virtuele bibliotheek en kennisplatform via het International Image Interoperability Framework (IIIF). Voor de eerste fase van het project werd door de Vlaamse Overheid in februari een subsidie toegekend van 127.000 euro.

Kostbare middeleeuwse manuscripten

Het overgrote deel van de manuscripten wordt bewaard bij de vier primaire projectpartners: de Openbare Bibliotheek Brugge, de Universiteitsbibliotheek Gent, het Grootseminarie Brugge en het Bisdom Gent. De kerncollectie monastieke manuscripten bij de vier partners is grotendeels erkend als Vlaams Topstuk. De volledige collectie Duinen- en Doestmanuscripten in de Openbare Bibliotheek Brugge en het Grootseminarie Brugge kreeg in 2015 de status van topstuk. De Gregoriaanse manuscripten, het Liber Floridus en de 22 manuscripten van abt Raphael de Mercatellis in de Universiteitsbibliotheek Gent behoorden toe aan Sint-Baafs en zijn respectievelijk in 2007, 2008 en 2013 erkend. Het Ceremoniale Blandiniense van Sint-Pieters in de Universiteitsbibliotheek Gent en het Evangeliarium St.-Livinus van Sint-Baafs in het Bisdom Gent werden in 2008 en 2007 erkend.

Virtuele hereniging en kennisplatform

MMMONK zal de digitale beelden van de manuscripten toegankelijk maken via een digitale innovatie, het International Image Interoperability Framework (IIIF). Dit protocol voor ontsluiting van digitale beelden is een internationaal gedragen standaard gericht op duurzaamheid, flexibiliteit en uitwisselbaarheid van beelden via duurzame bouwstenen. Als pionier in Vlaanderen wil MMMONK hierbij een draaiboek ontwikkelen dat kan worden ingezet door andere Vlaamse erfgoedbibliotheken. Dankzij IIIF digitaliseren we de kostbare manuscripten en brengen we ze samen in een rijke virtuele bibliotheek met functionaliteiten die vernieuwend digitaal onderzoek mogelijk maken. Toptechnologie voor een topcollectie dus!

Aandacht voor handschriften

MMMONK is al het tweede handschriftenproject dat op enkele maanden tijd door de Vlaamse overheid wordt gesubsidieerd. De vzw Vlaamse Erfgoedbibliotheken kreeg in de december steun toegezegd voor Medieval Manuscripts in Flemish Collections. U leest er meer over elders op onze website. Het is zeer positief dat handschriften de aandacht krijgen die ze verdienen en dat we maximaal synergie kunnen nastreven tussen twee zich ontwikkelende initiatieven.

• 22-02-2019
  • Ward De Wit (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)