British Library geeft 3 miljoen bibliografische records vrij als open data

Bibliografische fiche van Engelse auteur

De British Library geeft drie miljoen bibliografische records vrij onder een Creative Commons Zero-licentie. De CC0-licentie, die nog maar onlangs werd gelanceerd,  houdt in dat materiaal wordt vrijgegeven aan het publieke domein. De records worden dus open data en mogen door iedereen vrij worden hergebruikt, bijvoorbeeld door andere bibliotheken bij het opstellen van hun catalogus.

Maar de Metadata Services-afdeling van de British Library is van mening dat de bibliografische gegevens een veel bredere toepassing kunnen hebben dan alleen binnen bibliotheekcatalogi. Men wil bijvoorbeeld inspelen op de trend van het semantisch web, waarbij onderzoekers proberen nieuwe informatie te produceren door het manipuleren en linken van gegevens. De beschikbaarheid van betrouwbare data, zoals die van de British Library, is daarbij van toenemend belang.

Een concreet voorbeeld van alternatief hergebruik van bibliografische records vormt een onderzoek van de UK Intellectual Property Office. Die gebruikte acht miljoen records van de British Library om trends in de uitgeverij vast te stellen en deze af te zetten tegen de ontwikkelingen in de wetgeving rond intellectueel eigendom.

Momenteel is de open dataset 'beperkt' tot de British National Bibliography, die alle boeken uitgegeven in Groot-Britannië sinds 1950 beschrijft. Binnenkort zal de British Library nog meer van haar veertien miljoen records vrijgeven.

• 02-12-2010