Zalig de armen: gids bij de tentoonstelling

TitelZalig de armen: gids bij de tentoonstelling
PublicatietypeBrochure
RedacteurVan Mulder, Jonas
UitgeverUniversiteit Antwerpen, Ruusbroecgenootschap
Publicatiejaar2011
Pagina's28
Samenvatting

Van 1 tot 7 mei 2011 vond in de Bibliotheek Stadscampus de tentoonstelling ‘Zalig de armen. Erfgoed uit de Bibliotheek van het Ruusbroecgenootschap en Historische Collecties Universiteit Antwerpen’ plaats. Deze tentoonstelling werd georganiseerd naar aanleiding van de Erfgoeddag 2011. ‘Zalig de armen’ geeft een kort overzicht van hoe de 'arme' en 'armoede' in verschillende religieuze teksten en devotioneel beeldmateriaal werden gethematiseerd. Terwijl bedelarij en vagebondage door de wereldlijke overheid in de loop van de middeleeuwen in de sfeer van de criminaliteit en marginaliteit werden gedrongen, werd 'armoede' in het klerikaal discours relatief consequent opgevoerd als een voorbeeldige en zuivere hoedanigheid. Het is voornamelijk deze laatste 'kwaliteit' die in het tentoongestelde materiaal belicht wordt.

URLhttp://www.canonsociaalwerk.eu/1434_godshuizen/BROCHURE%20ERFGOEDDAG.pdf
  • Documentatie