Cometa. De elementen van het model

TitelCometa. De elementen van het model
PublicatietypeRapport
Publicatiejaar2011
AuteursCoppoolse, David, Bart De Nil, and Henk Vanstappen
Pagina's21
Publicatiedatum08/2011
InstituutFARO / PACKED / Vlaamse Erfgoedbibliotheek
SamenvattingCometa staat voor ‘collectiemetadata’, gegevens over collecties. Het is een model voor het maken van gestructureerde beschrijvingen van erfgoed op het niveau van de collectie. Binnen het model kan het woord ‘collectie’ ook verwijzen naar een deelcollectie of een archiefbestand. Cometa is geen technische standaard maar een hulpmiddel om beschrijvingen op collectieniveau te maken die volledig, consistent, uitwisselbaar en uitbreidbaar zijn. Het is een model dat voor en door cultureel-erfgoedinstellingen werd ontwikkeld om iedereen in Vlaanderen die een collectiebeschrijving wil maken, snel op weg te helpen. In dit document vind je een gedetailleerde beschrijving van de elementen van het Cometamodel: - Voor elk element een duidelijke omschrijving van wat ermee wordt bedoeld en welke informatie moet worden opgenomen. - Tips voor bijkomende standaarden die je kunt gebruiken om elementen uit je beschrijvingen te standaardiseren en uitwisselbaar te maken (bijv. via het gebruik van ISO-richtlijnen of breed geaccepteerde thesauri). Tips voor bijkomende standaarden die je kunt gebruiken om elementen uit je beschrijvingen te standaardiseren en uitwisselbaar te maken (bijv. via het gebruik van ISO-richtlijnen of breed geaccepteerde thesauri). - Een voorbeeld van hoe je de gegevens in het Cometamodel zou kunnen opslaan in een relationeel databasesysteem.
ToelichtingBij dit model hoort een online informatiedossier dat is te vinden op www.cometamodel.be.
Citekey2018
  • Documentatie