Vorming 'Cometa stap voor stap | Een workshop rond het maken van beschrijvingen op collectieniveau'

Cometa Brochure

Beschrijvingen op collectieniveau bieden informatie over een collectie als geheel, in plaats van over afzonderlijke items in een collectie. Een collectiebeschrijving bevat een korte omschrijving van de collectie, de materiaaltypes die ze bevat, trefwoorden over de inhoud, notities over de herkomst, het collectiebeleid, de bewaarplaats en allerhande andere informatie die nuttig kan zijn voor gebruikers of beheerders van de collectie. Collectiebeschrijvingen kunnen een inventaris op stukniveau vervangen of aanvullen. Kwaliteitsvolle, uitwisselbare basisbeschrijvingen van collecties op collectieniveau zijn een uitermate nuttig hulpmiddel bij het beheren van erfgoedcollecties en het ontwikkelen van een beleid rond die collecties.

Cometa is een praktisch model dat voor en door cultureel-erfgoedinstellingen werd ontwikkeld om iedereen in Vlaanderen die collectiebeschrijvingen wil maken, snel op weg te helpen. Cometa kan worden gebruikt door alle soorten erfgoedorganisaties en door zowel professionals als amateurs.

In deze workshop helpen we je op weg bij het gebruik van Cometa.

Programma

• 10.00 uur: Waarom zou je op collectieniveau beschrijven? Wat is een (deel)collectie? Wat is het Cometa-model? | David Coppoolse (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)
  • 10.30 uur: Welke elementen vind je in Cometa? Welke aanvullende standaarden gebruik je best? Hoe komt Cometa overeen met internationale standaarden? | Henk Vanstappen (PACKED)
  • Kort pauze
  • 11.15 uur: Hoe verzamel je je gegevens? Hoe verwerk je die in een (online) toepassing? | Bart De Nil (FARO)
  • 12.00 uur: Het maken van collectiebeschrijvingen in de praktijk: bestaande registers en een casus | Katrien Weyns (Archiefbank)

Doelgroep

Iedereen die zijn collectie wil beschrijven, archivarissen, informatieprofessionals.

31-01-2012

FARO. Vlaams Steunpunt voor cultureel erfgoed
Priemstraat 51
1000 Brussel

Max. aantal deelnemers

Uiterste inschrijfdatum

29 januari 2011

Inschrijven kan via een inschrijvingsformulier.

• Agendabericht
  • 17-11-2011
  • Sam Capiau (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)