Anet als eerste Belgische netwerkcatalogus in WorldCat

Zoekscherm WorldCat

Het bibliotheeknetwerk Anet heeft met OCLC een overeenkomst gesloten voor het opladen van de volledige Anet catalogus in WorldCat, een databank die de collecties van ca. 70.000 bibliotheken wereldwijd omvat. Anet levert daarmee de eerste Belgische bijdrage aan WorldCat.

Anet wordt gevormd door een twintigtal wetenschappelijke bibliotheken in de regio Antwerpen en Limburg. Hieronder zijn ook twee partners van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek: de Universiteitsbibliotheek Antwerpen en de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience (Stad Antwerpen). Door zo'n twee miljoen records bij te dragen aan WorldCat wil Anet de internationale zichtbaarheid van deze bibliotheekcollecties verhogen. Het WorldCat-project wordt gefinancierd door de Universiteit Antwerpen en de Stad Antwerpen.

Erfgoedcollecties

De meeste collecties van de Anet bibliotheken zijn algemeen van aard en gericht op de behoeften van onderzoek en onderwijs. Daarnaast herbergen de collecties ook heel wat documentair erfgoed uit bibliotheken als de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, het Museum Plantin-Moretus, het Letterenhuis, de Universiteitsbibliotheek Antwerpen en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen.

'Deze unieke collecties komen nu internationaal meer in de kijker te staan, niet alleen via het WorldCat zoekportaal zelf, maar ook via de link "Zoeken in een bibliotheek" in Google Books', zegt An Renard, directeur van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. 'Het laden van onze metadata in WorldCat ligt volledig in de lijn van onze missie om geïnteresseerden van over de hele wereld kennis te laten maken met het documentair erfgoed dat we bezitten.'

• 25-07-2014