Nieuws van de DBNL - november 2017

DBNL nieuwsbrief november 2017

De maandelijkse nieuwsbrief van de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (DBNL) is weer verschenen. Die bevat zoals gewoonlijk een aankondiging van de nieuwe titels die deze maand zijn gedigitaliseerd.

Een aparte vermelding verdienen de negen lexica uit de Van A tot Z-reeks. In 3000 pagina’s leggen de auteurs uit hoe allerlei literaire, religieuze en historische thema’s doorwerken in literatuur, muziek, beeldende kunst en theater.
Van Felix Timmermans (1886-1947), de populairste Vlaamse schrijver van vóór de Tweede Wereldoorlog, verschijnen deze maand drie titels op DBNL: Schoon Lier (1925), De familie Hernat (1941) en de postume biografie van Adriaan Brouwer.

In de rubriek 'Parels uit de DBNL' wordt er aandacht geschonken aan de bundel Van glorie en lijden, de eerste in een reeks van drie oorlogsbundels van Daan Boens (1893-1977). Boens was frontsoldaat en schreef inktzwarte gedichten over de oorlog. Later werd hij politiek actief en werkte hij als journalist voor het tijdschrift Vooruit.

Wilt u ook maandelijks op de hoogte blijven van nieuwtjes over de DBNL? Klik dan hier.

Over DBNL

De Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (DBNL) is een digitale collectie van teksten die behoren tot de Nederlandse letterkunde, taalkunde en cultuurgeschiedenis van de vroegste tijd tot heden. De collectie representeert het hele Nederlandse taalgebied en komt tot stand door een samenwerking tussen de Taalunie, de Vlaamse Erfgoedbibliotheek en de Koninklijke Bibliotheek te Den Haag. De website wordt jaarlijks zo’n vier miljoen keer geraadpleegd.

• 15-11-2017
  • Charles Derre