Webexpo Simon Stevin door Museum Plantin-Moretus

Titelpagina 'De Thiende' van Simon Stevin met logo Museum Plantin-Moretus

Museum Plantin-Moretus lanceert een nieuwe webexpo over het leven en het werk van wiskundig genie Simon Stevin. Stevin was één van de topauteurs van de Officina Plantiniana en is in 2020 precies 400 jaar overleden. Ontdek de webexpo nu op Google Arts & Culture.

Simon Stevin, homo universalis

In 1585 drukte Christoffel Plantijn een van de meest invloedrijke wiskundige werken van die tijd, De Thiende van Bruggeling Simon Stevin. Stevin introduceerde hiermee de decimale schrijfwijze waarmee berekeningen sterk vereenvoudigd werden. Daarna volgden nog vele publicaties van zijn hand. Bijna allemaal gedrukt en uitgegeven door Plantijn.

Wist je dat De Thiende niemand minder dan Thomas Jefferson, voormalig president van de Verenigde Staten, inspireerde bij het vastleggen van de dollar? Jefferson wilde de munt indelen volgens het decimale stelsel. Hij verwees in zijn verdediging naar het werk van Stevin. Zijn opzet lukte. Meer verhalen en weetjes ontdek je in de webexpo van Museum Plantin-Moretus op Google Arts & Culture.

• 20-05-2020
  • Ine Calmeyn ()