Foto‐opdracht ‘Erfgoedbibliotheken in Vlaanderen en Brussel’

Leeszaal van de Bibliotheek Abdij van Averbode

Eind 2009 kreeg fotograaf Stefan Tavernier van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek de opdracht om twaalf verschillende erfgoedbibliotheken uit Vlaanderen en Brussel te fotograferen. Hij bezocht elke instelling meerdere keren en bracht alle facetten van hun werking (collecties, functies, gebruikers, architectuur…) in beeld.

Het betreft de zes partnerbibliotheken van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek, aangevuld met de bibliotheken van de Abdij van Averbode, het Conservatorium van Brussel, het Museum Plantin‐Moretus te Antwerpen, de Stichting de Bethune te Marke, alsook Bibliotheca Wittockiana uit Brussel en Bibliotheca Wasiana in Sint‐Niklaas. In ruil voor hun medewerking mogen deze instellingen vrij beschikken over de foto’s die in hun instelling werden genomen.

Al dit beeldmateriaal wordt verzameld in een beeldbank die de Vlaamse Erfgoedbibliotheek voor diverse (niet-commerciële) doeleinden kan aanwenden. De foto's werden ondermeer gebruikt:

• om artikelen te illustreren over erfgoedbibliotheken in tijdschriften zoals faro, Bibliotheek- & Archiefgids en Ons Erfdeel
  • de prentkaartenreeks Een A B C van erfgoedbibliotheken
  • als illustratiemateriaal op deze website
Soort activiteit
Initiatief