Presentatie 'Soldatenbrieven Snoek-Pernath'

Paul Snoek en Hugues C. Pernath (1962)

In 1961 verscheen 'Soldatenbrieven' van Paul Snoek en Hugues C. Pernath, een bundel vol proza en poëzie in briefvorm. Naar aanleiding van deze vijftigste verjaardag verzorgt het Letterenhuis een kleine presentatie.

De experimentele dichters Snoek en Pernath leerden elkaar kennen in 1955 als redacteuren van het avant-gardetijdschrift gard sivik, waarvan Gust Gils de initiatiefnemer was. Pernath had op zijn zestiende vrijwillig dienst genomen in het Belgische leger, Snoek werd in juli 1957 opgeroepen voor zijn legerdienst. Beroepsmilitair Pernath en dienstplichtige Snoek begonnen in die periode aan een literair project dat bestond uit experimentele poëzie in briefvorm. Een keuze uit deze correspondentie werd in 1961 gepubliceerd in Soldatenbrieven.

Tijdens de expo ontdekt u meer over beide dichters en krijgt u originelen van teksten uit Soldatenbrieven te zien. Uit een aantal van de échte brieven die Snoek en Pernath elkaar schreven, leert u meer over hun literaire bezigheden en plannen.

Meer informatie vindt u op de website van het AMVC Letterenhuis.

28-05-2011 - 10-07-2011
Praktisch

28 mei t/m 10 juli, dinsdag tot zondag, van 10 tot 17 uur (tickets tot 16.30 uur)

€ 5 | € 3 | € 1 | gratis – toegang tot het museum is inbegrepen