Tentoonstelling 'De eerste wereldoorlog in steendruk'

affiche tentoonstelling 'De eerste wereldoorlog in steendruk'

Tot en met 26 april 2015 is in het Nederlands Steendrukmuseum in Valkenswaard de expositie ‘De eerste wereldoorlog in steendruk’ te zien.

Niet eerder is het affiche (de poster) voor oorlogsdoeleinden zo groots ingezet als tijdens de Eerste Wereldoorlog van 1914 – 1918. Het groeit in alle deelnemende landen uit tot hèt ultieme communicatiemiddel en ‘wapen’.

De expositie toont samen met andere aan deze wereldoorlog gerelateerde steendrukken als speelkaarten, kunstlitho’s en spotprenten, een indringende selectie affiches uit België, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Nederland en de Verenigde Staten. Deze geven een indrukwekkend beeld hoe de bevolking van die landen werd opgeroepen mee te doen aan deze oorlog, de oorlog materieel en moreel te ondersteunen en de beeldvorming in het thuisland en toenmalige koloniën te beïnvloeden.

Deze expositie is samengesteld door het Nederlands Steendrukmuseum met bruiklenen van In Flanders Fields (Ieper), Nationaal Museum van de Speelkaart (Turnhout), Nederlands Persmuseum, Historische Drukkerij Turnhout en uit diverse privécollecties.

27-09-2014 - 26-04-2015
  • Agendabericht
  • 17-03-2015
  • Sam Capiau (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)