Oprichting Culturele Coalitie Digitale Duurzaamheid in Nederland

Digitale opslagmedia

Op 18 juni 2010 organiseerden Digitaal Erfgoed Nederland (DEN) en Virtueel Platform, het Nederlandse expertisecentrum voor e-cultuur, een strategisch overleg over duurzame toegankelijkheid tot culturele data. De aanwezigen waren het er over eens dat er een gemeenschappelijke visieontwikkeling plaats moet vinden over duurzame toegankelijkheid tot culturele data en dat bewustwording een belangrijk aandachtspunt is.

Tijdens de bijeenkomst is besloten tot de oprichting van een coalitie, die als werknaam Culturele Coalitie Digitale Duurzaamheid heeft meegekregen. De coalitie neemt het initiatief tot het ontwikkelen van een strategische agenda voor de cultuursector en stimuleert vervolgens de implementatie ervan. Aan de coalitie zullen diverse vertegenwoordigers uit de culturele sector deelnemen.

Virtueel Platform en DEN zullen in de aanloop naar de oprichting van de coalitie een coördinerende rol houden en nog enkele andere thematische bijeenkomsten organiseren, onder andere over kosten van duurzaamheid, born digital-kunst en persistent identifying.

Het verslag van de bijeenkomst, met daarin de uitkomsten van het overleg, is beschikbaar via de website van DEN.

• 27-07-2010