Publicatie "Goed Bestuur voor Cultuur"

Professor Schramme overhandigd de code aan minister Schauvliege

In Nederland werd een aantal jaren geleden een code Cultural Governance gelanceerd. Nu is Vlaanderen aan de beurt. Is een culturele organisatie efficiënt georganiseerd? Is de taakverdeling tussen enerzijds bestuur en anderzijds directie helder? Is de besluitvorming binnen de instelling controleerbaar en transparant? Het zijn vragen die iedere instelling zichzelf zou moeten stellen. Om een zetje in de goede richting te geven, bracht het Bilsen Fonds voor Cultuurmanagement van de Universiteit Antwerpen een leidraad uit over 'goed bestuur' in de culturele sector.

In de handleiding worden principes van 'cultural governance' geformuleerd, op maat gesneden van de Vlaamse gesubsidieerde culturele organisaties. Op het colloquium overhandigde een werkgroep, ingesteld door het Fonds, een Vlaamse code aan Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege. De code "Goed Bestuur voor Cultuur" kan u downloaden op de website van het fonds.

• 30-03-2012
  • Eva Wuyts ()