Bodleian en Vaticaanse bibliotheek digitaliseren bijbels

Polonsky Digitization Project homepage

De eerste resultaten van een nieuw groots digitaliseringsproject staan sinds kort online. Dankzij een subsidie van 2 miljoen pond, ter beschikking gesteld door de Polonsky Foundation, zal er 4 jaar lang gewerkt worden aan het hoogwaardig digitaliseren en ontsluiten van vroege bijbels en bijbelteksten. Partners in het project zijn de Bodleian Library (Oxford) en de Biblioteca Apostolica Vaticana, de Vaticaanse bibliotheek.

Het project onderscheidt drie types materialen: Hebreeuwse handschriften, Griekse handschriften en incunabels of 'wiegendrukken', namelijk werken die met losse letters gedrukt werden vóór 1501. Het meeste gekende werk van deze laatste categorie, al beschikbaar online, is ongetwijfeld de Gutenbergbijbel, gedrukt in Mainz in de vroege jaren 1450.

Ook Vlaamse erfgoedbibliotheken bezitten unieke en zeldzame exemplaren van bijbels en bijbelteksten. De Short Title Catalogus Vlaanderen (STCV) bevat momenteel al 589 titels met het trefwoord "Bijbels en bijbelexegese". Op Flandrica.be vind je 15 digitale exemplaren, waarvan 10 handschriften en 5 gedrukte werken. En op het crowdfundingplatform Boekensteun kan je een bijdrage leveren aan het conserveren en restaureren van een unieke wiegendruk, een glossenbijbel van de Ter Doestabdij.

• 04-12-2013
  • Susanna De Schepper (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)