Museum in de Leuvense bibliotheektoren

Centrale Bibliotheek KULeuven

Op maandag 6 januari werd in de toren van de Universiteitsbibliotheek aan het Ladeuzeplein in Leuven een vijf verdiepingen tellend museum geopend dat de geschiedenis van de bibliotheek vertelt.

History with a view

Tijdens de klim van vijf verdiepingen kom je meer te weten over de turbulente geschiedenis van de universiteitsbibliotheek en de invloed ervan op de stad.

• Verdieping 1: De brand van Leuven 1914  (bij de Duitse inval in 1914 werden 1.000 huizen vernield en 200 burgers gedood
  • Verdieping 2: 1914-1928
  • Verdieping 3: Wederopbouw 1921-1928
  • Verdieping 4: De brand van de bibliotheek 1940
  • Verdieping 5: Een vredesbeiaard 1928 (in de toren bevindt zich één van de grootste beiaarden van Europa, in 1928 aangeboden door Amerikaanse ingenieurs ter herdenking van hun collega’s die sneuvelden tijdens de Eerste Wereldoorlog)

Na de vijfde verdieping bereik je het balkon van de toren en krijg je een uniek panorama over de stad. Schepen Dirk Vansina vat een bezoek aan de toren dan ook samen met de woorden 'history with a view'.

In het kader van de herdenkingen van de 'Groote oorlog' hebben de Stad Leuven en de KULeuven beslist om de geschiedenis van de bibliotheek - en bij uitbreiding van de heropbouw van Leuven - samen te vatten in een nieuw museum.

Tijdens een plechtige opening - die werd bijgewoond door KU Leuven-rector Rik Torfs, Vlaams minister Geert Bourgeois, Duits ambassadeur Vincent Jacobs en een vertegenwoordiger van de Amerikaanse ambassade - werd het vijf verdiepingen tellend museum aan het publiek voorgesteld.

Wie zelf een bezoek wil brengen aan de toren vindt alle praktische informatie op de website van de Stad Leuven.

• 08-01-2014
  • Webredactie (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)