Extra middelen voor het digitaliseren van cultureel erfgoed

Foto van boeken op een smartphone

Minister Gatz voorziet dit jaar nog extra middelen voor de verdere digitalisering van de erfgoedsector. Om analoge culturele content toegankelijk te maken en te houden, moet verder worden ingezet op digitalisering. Een reglement voor het digitaliseren van cultureel erfgoed wordt gelanceerd in het najaar van 2018.

Nood aan een inhaaloperatie in Vlaanderen

Op het vlak van digitalisering heeft Vlaanderen nood aan een inhaaloperatie. Zo was in 2017 slechts 24% van de erfgoedcollecties gedigitaliseerd, in sterk wisselende kwaliteit. Bij documentgerichte collecties in archieven en erfgoedbibliotheken is de achterstand nog groter. Met het nieuwe reglement wil de Vlaamse overheid cultureel-erfgoedorganisaties ondersteunen bij het digitaliseren en vrij toegankelijk maken van hun collecties.

• 15-05-2018
  • Melissa Hodza ()