Oprichting Jesuit Online Bibliography

Index boeken jezuïeten (STCV 6671408)

De jezuïetenorde had een belangrijke positie in de religieuze geschiedenis van Vlaanderen. Verschillende grote erfgoedcollecties die voortkomen uit deze orde worden nog steeds bewaard in Vlaanderen, o.a. in Leuven (KU Leuven Bibliotheken - Maurits Sabbebibliotheek) en in Antwerpen (Universiteitsbibliotheek en de bibliotheek van het Ruusbroecgenootschap). Er wordt wereldwijd veel onderzoek naar gedaan. Wie op zoek is naar publicaties in het veld van jezuïetenstudies kan vanaf nu Jesuit Online Bibliography als startpunt gebruiken.

Een betaversie van deze vrij toegankelijke, collaboratieve en meertalige database werd deze maand gelanceerd. Dit project levert citations, abstracts, onderwerpsontsluiting en rechtstreekse links naar boeken, hoofdstukken in boeken, artikels in tijdschriften, reviews, en ander werk gerelateerd aan de studie van jezuïetengeschiedenis, -spiritualiteit, -erfgoed en -pedagogie. Eén van de stichtende partners is het Jesuitica Project, dat al sinds 2004 sterk verankerd is binnen de Maurits Sabbebibliotheek.

• 21-03-2019
  • Susanna De Schepper (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)